Hiina kooliõpilastel katsetati keskendumist kontrollivaid peavõrusid
Hiinas katsetati hiljutises uuringus ettevõtte BrainCo loodud keskendumist kontrollivaid peavõrusid. Uuringus osalesid 10 000 õpilast vanuses 10–17 eluaastat, kes kandsid neid peavõrusid enam kui 21 päeva koolitundide ajal. Õpetajad said samal ajal rakenduse abil jälgida nende keskmisi tähelepanelikkuse tasemeid, vahendab Merit Maarits R2 tehnika- ja teadusuudistes.
Peakomplektide esiküljel olevad tuled näitavad ka erinevaid värve vastavalt erinevatele tähelepanelikkuse tasemetele ja annavad õpetajale märku, kui õpilane on unelema jäänud.
BrainCo looja Bicheng Han sõnul aitab seade õpetajatel tuvastada õpilasi, kes võivad vajada erilist abi ja nende jaoks koolitunde vastavalt sellele n-ö peenhäälestada. Kuid peale võimalike privaatsusküsimuste, mis on seotud õpilaste ajutegevuse jälgimisega, tunnevad mitmed teadlased muret ka seadme tõhususe üle.
Peavõru kasutab elektroentsefalograafia (EEG) andureid, millega tuvastada ajulainete muutusi ajal, kui võru kandja on mingile konkreetsele ülesandele väga keskendunud. Tavaliselt suurenevad keskendumise ajal aju kõrgsageduslikud beeta-lained, ja madala sagedusega alfa- ja teetalained kõrgenevad omakorda lõdvestunud olekus.
Lainemustrid varieeruvad olenevalt inimesest, nii et peavõru määrab iga kasutaja maksimaalse tähelepanu taseme mitmete vaimsete ülesannete kaudu.
EEG-ga salvestatud ajulaineid kasutatakse tähelepanuhäirete diagnoosimiseks, kuid neid tuleb kombineerida teiste mõõtmistega, ütles Sandra Loo California ülikoolist Los Angeleses. "See ei ole iseenesest väga täpne."
Veelgi enam, üliõpilase tähelepanelikkus ei pruugi ilmtingimata anda hinnangut õppimisele, ütles Brian Anderson Texase A&M ülikoolist. "Mis siis, kui õpilased on nii arukad, nii et nad ei peagi teemast aru saamiseks väga palju tunnis keskenduma?"
Toimetaja: Merit Maarits