Gravilainete avastajad saavad Gruberi auhinna ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: NASA Blueshift

Tänavuse Gruberi kosmoloogiaauhinna saavad kolm Ameerikas tegutsevat teadlast - šotlane Ronald Drever, ameeriklane Kip Thorne ja Saksamaal sündinud Rainer Weiss. Seeläbi tunnustatakse aga ka kogu nende avastusrühma laserinterferomeeter-gravilaineobservatooriumis LIGOs.

Auhinna on nad välja teeninud, nagu ehk juba aimata võib, universumit mööda levivate aegruumivõbeluste ehk gravitatsioonilainete avastamisega, mille teatavaks tegemine köitis tänavu veebruaris kogu maailma.

Alates 2000. aastast välja antava Gruberi kosmoloogiaauhinnaga tunnustatakse maailma juhtivaid kosmolooge, astronoome, astrofüüsikuid ja teadusfilosoofe teoreetiliste, analüütiliste, kontseptuaalsete või vaatluslike avastuste eest, mis edendavad meie maailmakõiksuse mõistmise aluseid. Kaks aastat tagasi sai Gruberi auhinna muide ka Eesti astronoom Jaan Einasto.

Drever, Thorne ja Weiss saavad auhinna kätte 12. juulil New Yorgis Columbia ülikoolis rahvusvahelisel üldrelatiivsus- ja gravitatsiooniteooria konverentsil. Auhinnasumma, 500 000 dollarit jagatakse kolme laureaadi vahel võimalikult võrdselt.

Gruberi Fondi auhinnakomitee esimees Robert Kennicutt ütles, et Drever, Thorne, Weiss ja kogu LIGO tiim on oma avastusega mitte üksnes taas kord kinnitanud Albert Einsteini gravitatsiooniteooria paikapidavust, vaid ka avanud vaatlusastronoomiale uue vaatevälja.

Pisut enam kui sajandi eest avaldatud üldrelatiivsusteooria järgi tekib gravitatsioon aegruumi enese paindumisest. Teooria ennustab muu hulgas ka seda, et mööda aegruumi levivad valguse kiirusel gravitatsioonilained. Nüüd, mil need lained on avastatud, on lootust hakata neid ka regulaarsemalt jälgima ja saama sedakaudu uusi teadmisi selliste võimsate kosmosenähtuste kohta, kus võimsaid gravilaineid tekib, nagu näiteks gammasähvatuste allikad ja põrkuvad neutrontähed.