Vegetaarlasi, vegaane, aga ka vanemaealisi inimesi ohustab B12 vitamiini puudus ({{contentCtrl.commentsTotal}})

B12 vitamiini sisaldub loomsetes produktides, sh munades.
B12 vitamiini sisaldub loomsetes produktides, sh munades. Autor/allikas: Wikimedia Commons
Toimetas Katrin Sak

Vastavalt ajakirjas Journal of Agricultural and Food Chemistry  avaldatud artiklile on vegetaarlastel, vegaanidel ja vanemaealistel inimestel suurem risk B12 vitamiini puuduse tekkeks.

 

Antud töös võeti vaatluse alla peaaegu 100 teaduslikku uurimust, mis analüüsisid B12 vitamiini taset. Selle vitamiini tavalisemateks toiduallikateks on loomsed produktid, sh munad, piim, liha ja kala; samas võib B12 vitamiini leida suurtes kogustes ka mõnedes taimedes. Teadlaste hinnangul on ainsateks elusolenditeks, kes seda ühendit on võimelised moodustama, siiski loomade soolestikus elavad bakterid; vastavad bakterid elavad ka mõnedel taimedel, varustades neid vitamiiniga. Inimese keha ei ole võimeline B12 vitamiini taimset vormi kasutama, näidates omakorda, et vegetaarlased ja vegaanid on ohustatud selle vitamiini puuduse tekke osas. Kõrgemat riski omavad ka mõnede seedekulgla haiguste käes kannatavad vanemad inimesed, sest vitamiini imendumine võib olla raskendatud.

 

B12 vitamiini on vaja erütrotsüütide moodustamiseks, selle ühendi puudus põhjustab pernitsioosset aneemiat. B12 mängib olulist rolli ka foolhappe imendumises, lihtsustades energia vabanemist.

 

Eelnevad tööd on näidanud B12 puuduse toimet organismile: vanemaealistel inimestel võib see kaasa tuua kognitiivsete võimete alanemise, samuti võib siin peituda üks depressioonihoogude põhjusi. Üllatuslikult on viimastes uuringutes välja toodud tõsiasi, et apteegiriiulitel olevad toidulisandid nagu Spirulina (rohesinivetikas) ja mõned koorikloomad sisaldavad B12 vitamiini vormis, mida inimene ei ole võimeline kasutama. Seepärast soovitatakse vegaanidel ja vegetaarlastel B12 vitamiini puudust vältida fermenteeritud toidu lisamisega oma menüüsse. Vanemaealistel soovitatakse tarbida rohkem suurema B12 vitamiini sisaldusega toite, sh kala.

Toidu valmistamiseks kasutatavad kõrgemad temperatuurid võivad B12 vitamiini sisaldust toidus vähendada.

 

Loe lisa: Vegetarians, vegans and elderly at higher risk of B12 deficiency (Medical News Today)



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: