2. septembril 1993 lubasid USA ja Venemaa ehitada koos kosmosejaama ({{commentsTotal}})

Rahvusvaheline kosmosejaam.
Rahvusvaheline kosmosejaam. Autor/allikas: NASA

2. septembril 1993 lõpetasid Ameerika Ühendriigid ja Venemaa ametlikult aastakümneid kestnud kosmosevõidujooksu ja sõlmisid kokkuleppe rahvusvahelise kosmosejaama rajamiseks.

Madalal Maa orbiidil tiirleva kosmosejaama ehitamises osalesid veel Euroopa Kosmoseagentuur, Jaapan ja Kanada. Esimesed moodulid jõudsid orbiididile 1998. aastal, ehitustööd kestsid tosin aastat. 2011. märtsis koosnes jaam viieteistkümnest survestatud moodulist ja ulatuslikust kande- ja ühenduskonstruktsioonide võrgust. Jaama mehitab alaliselt 2-6 meeskonnaliiget.

Orbitaallaboratooriumis tehakse eksperimente nii bioloogia, füüsika, keemia, füsioloogia kui meteoroloogia vallas, avades võimaluse uurida mikrogravitatsiooni ja avakosmose mõju. Lisaks loodetakse programmiga ette valmistada kaugemaid mehitatud kosmoselende, näiteks Kuule ja Marsile. Kriitikute sõnul pole aga jaamast saadav uus teaduslik teave selle rajamise ja töös hoidmise kulusid seni õigustanud.

Programmis osalejad on arvestanud, et ISS püsib töös vähemalt 2024. aastani