20. mail 1990 jõudis Maale esimene Hubble'i teleskoobi tehtud foto ({{commentsTotal}})

Esimene Hubble'i kosmoseteleskoobi tehtud ülesvõte (paremal) ja parim maapealse teleskoobiga samast objektist tehtud foto (vasakul). Autor/allikas: NASA

20. mail 1990 saatis Hubble'i kosmoseteleskoop Maale Kiilu tähtkuju suunas asuvast täheparvest NGC 3532. Pildi lahutusvõime demonstreeris selgelt kosmoses asuvate teleskoopide ülimuslikkust.

Kuigi instrumendi lahutusvõime ületas kõigi teiste inimkonna poolt kasutatud teleskoopide oma, mõistsid teadlased paar nädalat hiljem, et midagi on siiski valesti. Ülesvõtted polnud nii teravad, kui teleskoopi kavandades loodeti. NASA sisejuurdlue käigus leiti, et teleskoobi 2,4-meetrise peapeegli ääred olid kalibreerimisvea tõttu lihvitud liiga lamedaks.

Arvestades, et Hubble'i-sarnase teleskoobi orbiidile saatmise võimalikkust hakati kaaluma juba 1966. aastast, valmistas puudujääk paljude astronoomide jaoks tõsist meelehärmi. Kolm aastat hiljem saadetigi kosmoseteleskoobi juurde süstikuga insenerid, kes asendasid teleskoobi peamise kaamera uuega, mis suutis peapeegli poolt tekitatud moonutustega arvestada.

Hubble'i kosmoseteleskoobi poolt kogutavad andmed on astronoomide seas kõrges hinnas tänapäevalgi