Doktoritöö: õpilaste suhted jäävad sageli tähelepanuta
Tallinna ülikooli (TLÜ) kasvatusteaduste instituudi doktorant Monica Sakk toob oma eile kaitstud doktoritöös välja paradoksi Eesti põhikoolisüsteemis, nimelt keskenduvad õpetajad peamiselt õpilaste akadeemilisele edukusele ja seetõttu jäävad sageli tähelepanuta õpilaste vajadused sotsiaalsuhete kujunemisel.
Saki doktoritööst „Õpilaste,
lapsevanemate ning õpetajate hinnangud õpilase toimetulekule kooli
kontekstis eesti ja vene õppekeelega koolide põhikooli II astmes“
selgub, et häid suhteid koolis alahindavad nii lapsevanemad kui ka
õpetajad ning koolirõõm on üks madalamalt hinnatud väärtustest.
Kooli põhiliseks väärtuseks peetakse õppimist ja hindeid,
vahendas ERR
uudisteportaal Tallinna
Ülikooli.
Doktoritöös tõdeb Sakk, et kuigi õpilaste
väljalangevus üldhariduskoolist on viimaste aastate jooksul
vähenenud, on koolist väljalangejaid jätkuvalt liiga palju. Üks
oluline probleem sealjuures on õpetajate toetus õpilaste
toimetulekuprobleemide lahendamiseks, mis pole Sakki hinnangul
tulemuslik. „Õpetajad ei teadvusta oma osa õpilaste
toimetulekuoskuste kujundamisel koolis,“ nendib
Sakk.
Õpetaja tegevus koolis seostub õppimise ja õpetamisega
ning sellega seonduvate probleemidega. „Õpilaste
toimetulekuprobleemide põhjustena tuuakse välja kodune
kasvukeskkond, õpilase isiksuslikud omadused jms, kuid õpetaja
vastutus õppeprotsessis osalejana ja õpilase arengu toetajana pole
piisav. Ka õpetaja rolli koolikeskkonna kujundamisel ja õpilase
kaasamisel kooliellu ei tähtsustata, kuigi just õpilase kaasatus
kooliellu mõjutab positiivselt õpilase toimetulekut koolis,“
leidis Sakk doktoritöös.
Sakk nendib, et õpetajate
arusaamad õppimisest on vastuolus uute nõudmistega õppeprotsessile,
õppekava eesmärkidega ning see vastuolu peegeldub õpilaste
akadeemilises ja sotsiaalses toimetulekus.
Õpetajate
valmisolek uuendatud õppekava põhimõtete rakendamiseks koolis pole
piisav. „Kaasaegne õpetamine koolis nõuab õpetajatelt
teistsugust lähenemist,“ märkis Sakk.
„Olulisel kohal on
õpilase ja õpetaja koostöö. Koostöö eeldab aga mõlema osapoole
vastastikust respekteerimist ning võrdväärset huvi ja panust
ühisesse tegevusse. Õpetaja ei ole pelgalt õppeaine, st teadmiste
edastaja, vaid tal on valmisolek toetada erinevate isiksuste
erinevaid vajadusi, mis nõuab õpetajatelt teistsugust
ettevalmistust, avatust ja oskust uutes oludes toime tulla,“ lisas
ta.
Olukorra muutmiseks pakkus Sakk välja ka
lahendusi.
Esiteks tuleks tema hinnangul õpilaste
toimetulekuprobleemide ennetamiseks õpilaste üleminekul 4. klassist
5. klassi kooli poolt õpilaste akadeemilise ja sotsiaalse
toimetuleku toetamiseks, õpioskuste ja harjumustest ülevaate
saamiseks teha algkooli klassijuhatajate ning tulevaste aineõpetajate
ja klassijuhataja vahel koostööd, mille eesmärgiks on arusaamade
ja õpioskuste väljaselgitamine ning nõudmiste ühtlustamine
ainesüsteemile üleminekul.
"Üleminekul algkoolist
põhikooli ainesüsteemile peaks iga aineõpetaja välja selgitama
õpilaste õpioskuste taseme ja õpiharjumused ning andma ülevaate
oma aine õpetamisest ning vajalikest õpioskustest vastavas aines.
Toimetulekuprobleemidega õpilaste puhul on soovitatav rakendada
koolis mentoreid ja tugiisikuid," märkis Sakk.
Õpetaja
ja õpilase vahelist suhete parendamiseks tuleks tema sõnul
väärtustada senisest enam põhikooli II astmes klassijuhataja rolli
ja klassivälist tegevust. Õpetajate taseme- ja täiendõppe
pakutavates koolitustes tuleks senisest enam teadvustada õpetaja
rolli ja vastutust õpilase toimetulekuoskuste
toetamisel.
Ainealaste teadmiste omandamise ja täiendamise
kõrval tuleks Saki sõnul pöörata senisest enam tähelepanu
õpetajate professionaalsete oskuste täiendamisele, mis annaksid
õpetajatele enesekindlust ja oskusi õpilaste sotsiaalsete oskuste
kujundamise toetamisel.