Kuidas muuta paksud ussikesed kõhnaks ning vastupidi ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Roomav C.
Roomav C. Autor/allikas: elegans. Wikimedia Commons
Toimetas Astra Kallasmaa

San Francisco California Ülikooli (UCSF) teadlased on avastanud käputäie keemilisi ühendeid, mis reguleerivad  ussidel rasvade talletamist organismis. Avastus võib tulevikus aidata teadlastel leida ülekaalust põhjustatud haigustele ravi.

Ajakirjas  Nature Chemical Biology avaldatud artiklis kirjeldatakse, kuidas teadlased katsetasid  mikroskoopiliste ussikeste (C.elegans) peal tuhandeid erinevaid keemilisi ühendeid, mille tulemusel muutusid ussid kas kõhnemaks või priskemaks, mõjutamata nende toitumist, kasvamist või paljunemist. See avastus aitab teadlastel uurida ainevahetust uue nurga alt ning võib viimaks viia uute ravimite väljatöötamiseni, mis aitaksid reguleerida liigse rasva kumuleerumist, mis soodustab tõsiste haiguste teket nagu nt ülekaal, diabeet ning mõned vähivormid.

Ussikesed toodavad rasvamolekule samal põhjusel kui inimesedki- rasv on vajalik nii energia talletamiseks kui ka oluline kudede koostisosa. Suur osa rasva ladestumise reguleerimisest toimub ussikestel sarnaselt inimestega.
Teadlased kasutasid oma katses tuhandete ussikeste peal 3200 erinevat keemilist ühendit ning kasutasid rasvamolekulide külge kleepuvat punast värvainet- selle abil oli neil võimalik mikroskoobi all hinnata, millised kemikaalid muutsid ussikesed paksemaks (sel juhul oli preparaadis rohkem punast värvainet) või kõhnemaks (vähem punast). Lõpptulemusena jäi alles umbes 10 keemilist ühendit- teadlaste arvates ei reguleeri need ühendid mitte ainult ussikeste rasvaainevahetust, vaid nende abil võib olla võimalik mõista ka teiste organismide ainevahetust.

Üks nendest  ühenditest moduleerib molekulaarkompleksi, mida nimetatakse AMP-aktiveeritud kinaasiks, mis tajub rakuenergia kättesaadavust. Kinaasikomplekside variatsioone leidub nii ussikestel kui inimestel ning nii mõnigi neist on juba ravimite väljatöötamisel sihtmärgiks võetud.

Teadustöö kõige suurem väärtus seisneb teadlaste sõnul selles, et selle abil on võimalik endisest täpsemalt identifitseerida inimese tervises olulist rolli mängivaid geene, proteiine jne. Selle tehnika abil on teadlastel võimalik edasisteks täpsemateks uuringuteks valida ühendeid, mis juba toimivad organismis efektiivselt.