Saurused võis hävitada kaksikasteroid

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Wikimedia Commons
Priit Ennet

Hiidsisalikud hävitas Maale langenud asteroid, väidab levinud teooria. Kuid asteroide võis olla ka kaks, kui uskuda arvutisimulatsioone, mille järgi suur osa Maal leiduvatest meteoriidikraatritest on tegelikult mitte ühe, vaid kahe asteroidi kraatrid.

Vaatlused näitavad, et tervelt 15 protsenti Maa-lähedastest asteroididest on kaksikasteroidid, see tähendab, kujutavad endast kahte teineteise ümber tiirlevat kosmosekivi. Ka on maailmast teada mitmeid paarikaupa kõrvuti asetsevaid meteoriidikraatreid, mis arvatakse olevat tekkinud kaksikmeteoriidi langemisel - üks kraater ühest, teine teisest asteroidist. Niisuguseid paariskraatreid on kõigi teada olevate kraatrite seas ainult kaks protsenti. Aga võiks ju olla pigem 15 protsenti, nii nagu on kaksikasteroidide osakaal Maa-lähedastel orbiitidel.

Katarina Miljković Londoni Imperial College'ist ja ta kolleegid simuleerisid arvutil kaksikasteroidide Maale langemist ja avastasid, et sageli jääb neist järele ainult üks kraater. Nii juhtub, sest asteroidi kraater võib olla asteroidist endast kümme korda suurem.

Seda, et kaksikasteroidid võivad kahe peale ainult ühe kraatri jätta, on aimatud varemgi, aga Miljković ja ta kaasautorid annavad ajakirjas Earth and Planetary Science Letters nähtusele senisest täpsemini välja arvutatud seletuse.

Et ka Mehhikos pooleldi mere all, pooleldi maa all paiknev Chicxulubi kraater, see sauruste hukuga seonduv, võib vabalt olla kaksikasteroidi jäetud, sellele viitab Miljkovići sõnul kraatri veidi piklik kuju.

Loe lisaks:

Dinosaur-killing asteroid was a twin terror (New Scientist)