Värvuliste iseloom sõltub vanemate eeskujust ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Sebra-amadiinid.
Sebra-amadiinid. Autor/allikas: Jan Stipala
Priit Ennet

Igal inimesel on oma iseloom. Iseloome on loomadel ja lindudelgi. Küsida võib aga, kas iseloom on täielikult kaasa sündinud või on ta mingil määral ka elukeskkonnaoludest, elukogemustest ja nooruspõlves nähtud eeskujudest tingitud.

Inglise ja Saksa teadlased on nüüd uurinud väikeste värvuliste, sebra-amadiinide iseloome. Nick Royle Exeteri Ülikoolist ja ta kolleegid viisid kõigepealt sebra-amadiine tundmatusse paika ja jälgisid, kes neist linnukestest kui uudishimulikult oma uut ümbrust uurima asus. Mõned linnud olid, nagu ikka, uudishimulikumad, teised aga ilmutasid uue ümbruse vastu veidi vähem huvi.

Mõne aja pärast said linnud ka järglasi, aga enne kui pojad kooruda jõudsid, vahetasid teadlased mune aga pesakondade vahel ümber. Nii juhtus, et mõned uudishimulike linnuvanemate pojad kasvasid üles vähem uudishimulike kasuvanemate hoole all, ja vastupidi.

Kui pojad juba suuremaks olid kasvanud, tehti uue ümbruskonna katseid ka neile. Ja neist katsetest tuli välja, et noorpõlve-eeskujudel on sebra-amadiinide iseloomule samuti oma mõju olemas: vähem uudishimulike kasuvanemate juures üles kasvanud amadiinide uudishimu oli tagasihoidlikum ka sel juhul, kui nende pärisvanemad olid olnud uudishimuliku loomuga.

Royle ja kaasautorid kirjutavad uurimistulemustest ajakirjas Biology Letters.

Nii et kui inimeste puhul on enam-vähem ilmne, et kasvatusel ja haridusel on käitumisele päris suur mõju, siis nüüd tuleb välja, et ka meist evolutsioonilooliselt mõnevõrra kaugele jäävatel värvulistel ei ole iseloom mitte ainult geenide määrata.

Vaata veel:

Is personality determined by nature or nurture? New research suggests environment is stronger than genes (Mail Online)