Tehnikauudised: kvoodid voogedastusplatvormide sisule ja piirangud mängusõltlaste mänguajale ({{commentsTotal}})

R2 hommikuprogrammi tehnikarubriigi sellenädalased uudised võtavad kokku kolm märksõna – kvoodid, keelud ja piirangud.

Euroopa Liit plaanib kehtestada kvoodid voogedastusplatvormide Euroopa sisu osakaalule

Amazon. Autor: AFP/SCANPIX

Euroopa liidu seaduses sätestatakse õige pea kvoodid, mis kohustavad Netflixi, Amazoni ja teisi Euroopa liidus tegutsevaid voogedastusteenuseid eraldama vähemalt 30 protsenti tellitavast valikust kohalikule sisule.

Euroopa Komisjoni osakonna juhataja Roberto Viola, kes reguleerib sidevõrke, sisu ja tehnoloogiat, ütles, et uued reeglid, mis nõuavad ka Euroopa sisu suuremat nähtavust ja esiletõstmist voogedastusteenustes, võetakse tõenäoliselt vastu detsembris.

"Meil on vaja korraldada ainult veel lõplik hääletus, kuid see on kõigest formaalsus," ütles ta väljaandele Variety Veneetsia filmifestivalil.

Netflix, Amazon ja teised voogedastusteenused peavad rahastama Euroopas toodetud telesarju ja -filme kas nende tellimise, omandamise või riiklikesse filmifondidesse raha lisamise kaudu, lisades oma tellimustasule lisatasu, mis on Saksamaal juba sisse viidud. Netflix püüdis kohtus Saksamaal selle vastu võidelda, aga ebaõnnestunult.

Viola ütles, et alates detsembrist on ELi 28 liikmesriigil aega nende uute normide kohaldamiseks 20 kuud ja et riigid võiksid valida kvootide tõstmise miinimumilt ehk 30 protsendilt 40 protsendini. ELi riigid saavad igaüks valida, kas 30 protsenti jagatakse veel teatud liiki alamkvootideks ja kas nad soovivad järgida Saksa mudelit, et lisavad riikliku tootmisfondi toetusena tellimustasule väikse lisatasu.

Viola märkis, et Netflix ei ole 30 protsendi Euroopa sisu normi täitmisest kaugel, kuid ütles, et uued eeskirjad on selgelt mõeldud selleks, et sundida voogedastusteenuseid Euroopasse investeeringuid tegema.

Ta lisas, et oktoobris avaldab EL arvandmed, mis näitavad, kui suur protsent Euroopa päritoluga teoseid on juba erinevatel voogesitusplatvormidel saadaval. "Sellel ei ole seaduslikku väärtust, vaid see aitab riiklikel reguleerivatel asutustel reegleid kohaldada," ütles ta.

Muud väljatöötamisel Euroopa Liidu eeskirjad on mõeldud selleks, et sundida voogedastusplatvorme ja kasutaja loodud sisu platvorme nagu YouTube maksma filmide ning telesarjade režissööridele ja stsenaristidele suuremaid autoriõiguse tasusid.

"Paradoksaalne on asjaolu, et digimaailmas saavad platvormid suurima osa tuluvoogudest ja need, kes loovad sisu ning liikluse, saavad väiksema osa," ütles ta. "See on see, mida me nimetame väärtuslõheks, mille internetimaailm on loonud. Kunsti- ja loovinimesed peavad saama oma lepinguid uuesti läbi rääkida."

***

Hiina hakkab riigiandmeid kasutama lapsmängurite ohjeldamiseks

Tencenti iga-aastane mängude karneval Hiina linnas Chengdu. Autor: REUTERS/SCANPIX

Hiina tehnoloogiagigant Tencent on sisse viimas uusi eeskirju, mille alusel tuvastada alaealisi mängureid, et võidelda riigis leviva mängusõltuvuse vastu, vahendab BBC.

Alates septembri keskpaigast võtab ettevõte oma mängudesarjas Honour of Kings vastu pärisnime registreerimise süsteemi. Süsteem seotakse Hiina avaliku julgeoleku andmebaasiga. See tuvastab lapsed ja piirab mängule kulutatavat aega ning on esimene omataoline samm maailma suurimal mänguturul.

Tencent, mis haldab ka Hiina sotsiaalvõrgustikku WeChat, teatas sel suvel oma esimesest kasumilangusest pärast aastat 2005, süüdistades languses rangemaks muutunud eeskirju, eriti litsentside heakskiitmise osas, mis võimaldavad ettevõtetel uutelt mobiilimängudelt raha teenida.

Honour of Kings on äärmiselt populaarne mitme mängija ja rollimänguga võitlusmäng, mis põhineb Hiina ajaloolistel tegelastel. See on spetsiaalselt loodud mobiilplatvormil mängimiseks, mis on aidanud ka kaasa selle populaarsusele, kuna paljudel noortel mängijatel ei ole kodus juurdepääsu mängukonsoolile ega arvutile. Rakendus on tasuta allalaetav, kuid mängijad peavad järgmisele tasemele pääsemiseks täiendama raha eest oma tegelaskujusid ja kostüüme.

Mängu kritiseeriti eelmisel aastal valitsusele kuuluvas väljaandes selle sõltuvust tekitava loomu tõttu. Ajaleht nimetas mängu mürgiks ja narkootikumiks.

Kriitika järel võttis Tencent vastu otsuse piirata aega, kui kaua lapsed saavad seda mängida – alla 12aastased lapsed kuni üks tund päevas ja 13–18aastased kuni kaks tundi. Uus süsteem aitab noori mängijaid täpsemalt tuvastada ja paremini suunata neid mõistlikult mängima, ütles firma avalduses oma ametlikul WeChat kontol.

Hiina president Xi Jinping on rääkinud vajadusest tegeleda mängusõltuvuse probleemiga, väljendades muret selle üle, kuidas see võib mõjutada laste silmanägemist. Lühinägevus on noorte laste hulgas muutumas üha tavalisemaks, vahendas Xinhua uudisteagentuur augustis presidendi sõnu.

Pärast tema märkusi teatas Hiina haridusministeerium, et vähendab lastele kättesaadavate uute võrgumängude arvu ning võtab uusi meetmeid mänguaja piiramiseks.

Selle kuu alguses keelati vaid mõni päeva pärast müügile tulekut Hiinas veel üks Tencenti mäng, Monster Hunter World. Ei olnud selge, mis oli keelu taga, kuigi Hiina valitsus on varemgi blokeerinud kümneid mänge, tavaliselt ülemäärase vägivalla, narkootikumide tarvitamise või seksuaalse sisu tõttu.

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: