Lugeja küsib: kui palju vitamiinivee joomisest kasu on? ({{commentsTotal}})

Lihtsalt janu kustutamiseks tasub eelistada siiski puhast vett või maitsestada seda ise.
Lihtsalt janu kustutamiseks tasub eelistada siiski puhast vett või maitsestada seda ise. Autor/allikas: Marco Verch/Creative Commons

ERR Novaatori lugejat hakkas huvitama, kas vitamiinidega täiendatud vesi päästab tõesti vitamiinivaegusest või on tegu pelgalt turundustrikiga.

Esiteks tuleb rõhutada, et päevase vitamiinivajaduse rahuldamiseks jääb väheseks isegi vitamiinidega vee joomisest. Inimesele tarvilikest vitamiinidest lahustuvad vees vaid B-rühma vitamiinid ja C-vitamiin. A-, D-, E- ja K-vitamiin lahustuvad seevastu rasvas ning nendega vett täiendada ei saa.

Seda kõrvale jättes tasub Tallinna tehnikaülikooli toidutehnoloogia osakonna professori Toomas Paalme sõnul pakendil kirjutatud uskuda. "Tavaliselt lisatakse nimetatud vitamiine pudelile koguses, mis vastab vitamiinide päevasele soovitusele. Need on omastatavad ehk absorbeeruvad 100-protsendi ulatuses," sõnas professor.

Omaette küsimus on selles, mis on vitamiinivee joomise mõte. "Normaalse tervise, eluviisi ja mitmekesise toitumise korral pole vitamiinilisandi tarbimine vajalik, kuid võib osutuda vajalikuks ekstreemolukordades, näiteks kaalulangetamine, veganlus," lisas Paalme.

Pole mõtet peljata, et vesi liigub selleks läbi keha liiga kiiresti. Kui see seda üldse teeb, siis sama kiiresti kui "muu kraam". Sama saab öelda vitamiinide tableti kujul võtmise kohta. "Tegelikult tavatoidust vitamiinide imendumine on pigem kehvem kui tablettidest, kuid sellegipoolest saab inimene neid tavatoidust piisavalt kätte," lisas professor.

Küll aga on enne vitamiinivees ostmist mõistlik uurida, palju leidub selles suhkrut. Trenniga kaotatud kalorid võivad tulla tagasi kergemini, kui võiks esmapilgul arvata.


Vastuse uudishimuliku lugeja küsimusele andis ka Kristel Tanilas, toidu- ja fermentatsioonitehnoloogia arenduskeskuse vanemteadur:

Vitamiinid on vitamiinidega rikastatud vees samas vormis kui toidulisandites, nt vitamiini tablettides või kapslites, st vabal kujul, mis on inimese organismi poolt üldiselt omastatavad. Samas tuleb meeles pidada, et vitamiine on kahte tüüpi – vees- ja rasvlahustuvad. Seega „vitamiinivees“ sisalduvate veeslahustuvate vitamiinide (B-grupi vitamiinid ja vitamiin C) imendumine kindlasti toimub, kuna need on vees lahustunud.

Selleks, et me saaksime rasvlahustuvaid vitamiine (vitamiinid A, D, E ja K) omastada, peavad need olema rasvas lahustunud. „Vitamiiniveed“ rasva ei sisalda, seega jäävad rasvlahustuvad vitamiinid omastamata, kui neid ei tabita just koos rasva sisaldava toiduga.

Kindlasti ei toimu ühegi vitamiini omastamine ei toidust ega ka toidulisanditest 100%-liselt ja kui osa vitamiinidest meie organismis ka imenduvad, siis võime olla kindlad, et kõik need vitamiinid meie organismi ei jää. See on isegi hea, kuna suurtes kogustes võivad mõned vitamiinid olla meile hoopis ohtlikud.

Veeslahustuvate vitamiinide ületarbimisega üldiselt probleeme ei teki, kuna meie organism neid pikaajaliselt ei talleta ja liigsed kogused transporditakse meie organismist välja. Rasvlahustuvad vitamiinid aga talletatakse meie organismis pikaajaliselt ja ületarbimisel on need meile toksilised. Järelikult on tervel inimesel mõistlikum tarbida täisväärtuslikku ja mitmekesist toitu.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: