Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

17. novembril 1869 avati Suessi kanal

Suessi kanal
Suessi kanal Autor/allikas: Reuters/Scanpix

17. novembril 1869 avati Suessi kanal. Punast merd Vahemerega ühendava kanali pikkus oli avamise ajal 163 kilomeetrit. Hilisemate tööde käigus on seda pikendatud ligikaudu 30 kilomeetri võrra.

Kanali ehitamiseks kulus kümme aastat, mille vältel suri ligikaudu 100 000 inimest, neist suurem osa malaariasse. Kokku oli inseneritehnilise meistriteose rajamisel ametis umbes 1,5 miljonit inimest

Avamise hetkel oli kaheksa meetri sügavuse kanali põhja laius 22 meetrit, veepinnal 58 meetrit.

Ehitustöö jaotati neljaks etapiks. Esmalt veeti kalda ühe lõigu kindlustamiseks kohale veerand miljonit kuupmeetrit betoonplokke, misjärel eemaldati Vahemere-poolses otsas asuvast Port Saidist 60 kilomeetri pikkusel lõigul 22 miljonit kuupmeetrit liiva. Kolmandaks katsumuseks sai 13 kilomeetri laiuse el-Guisri kõrbe läbimine. Neljas ja samas ka mahukaim ülesanne ootas Timsahi järve ja Punase mere vahel.

Suurem osa tööst tegid ära aurujõul töötavad süvendusekskavaatorid ehk bagerid. Ent tihti tuli kasutada ka kondiauru. Hinnanguliselt eemaldati ja tõsteti tulevase kanali nõlvade taha mitte vähem kui 75 miljonit kuupmeetrit liiva.

Kanal rajati prantslaste eestvedamisel. Projekteerijaks oli Ferdinand de Lesseps, kes üritas aastaid hiljem teha algust ka Panama kanali rajamisega. Kesk-Ameerikas ta aga suurprojekti vastu piisavalt huvi äratada ei suutnud

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: