Eesti teadlased lahendavad kalakajaka tiivalaikude saladust ({{commentsTotal}})

Uurimisalune kalakajakate koloonia Kakrarahul.
Uurimisalune kalakajakate koloonia Kakrarahul. Autor/allikas: Arne Ader/ Loodusemees.ee

Lindude pea-, saba- või tiivasulestikus on sageli silmatorkavaid laike. Sellised “ornamendid“ on märgid isendi kõrgest kvaliteedist: eredamaid või suuremaid laike saavad lubada vaid parimad isendid.

Muuhulgas on sellistel “ornamentidel“ kõrge hind, kuna eredamalt värvunud sulgedega linnud on kaitsetumad sulgi söövate parasiitide vastu ning eredamad suled kuluvad tumedatest sulgedest kiiremini, kirjutab Linnuvaatleja teadusuudiseid toimetav Tartu ülikooli linnuökoloogia teadur Marko Mägi.

Inimsilm isendite sulestiku värvidetailidel vahet teha ei suuda, seevastu lindude nägemine on kordades parem ja nad võivad hinnata konkurendi või tulevase partneri kvaliteeti üsna väikeste erinevuste järgi. Teadlastel on võimalik sulelaikude suurust, värvi ja teisi parameetreid hinnata linde püüdes ning sulestikku pildistades.

Reeglina uhkeldavad sulestikuga isaslinnud. Kuid on liike – näiteks paljud kajakaliigid –, kellel emas- ja isaslindude sulestikud sarnanevad.

Eesti teadlased uurisid kalakajaka (Larus canus) tiivaotstel olevate valgete laikude seost isendi ellujäämusega, mis on kõrgem kvaliteetsetel lindudel. Uuring viidi läbi Matsalu rahvuspargis asuval Kakrarahul, kus on kalakajakate kolooniat ornitoloogi Kalev Rattiste eestvedamisel jälgitud üle 40 aasta. Kuna kalakajakad on pesapaigatruud ja pesitsevad aastaid samas kohas, on olnud võimalik andmeid lindude ellujäämuse kohta koguda pika aja vältel.

Andmeid analüüsides selgus, et isaslindude tiibadel olevad laigud olid 14% suuremad emaste omadest, mis viitab partneri valikule laikude suuruse alusel.

Laikude suurus seostus ka lindude ellujäämusega nii emas- kui ka isaslindudel, mis näitab tiivaotsa valgete laikude suurust kui signaali kalakajaka kvaliteedist. Laikude suurust mõjutas ka linnu vanus – suurimad laigud olid parimas sigimiseas (s.o paar aastat enne kümnendat pesitsusaastat) lindudel, noorema- ja vanemaealistel nii isas- kui ka emaslindudel olid laigud väiksemad.

Kuigi eelnevalt oli teada, et kajakate tiivaotsa muster varieerub isendite vahel ja võib olla oluline tunnus partneri valikul, käsitles kirjeldatud uuring esmakordselt tiivaotsamustrit kui sugulise valiku all olevat tunnust.

Ühtlasi saadi uuringuga kinnitus, et koloniaalselt pesitsevate monogaamsete pikaealiste liikide mõlemad sugupooled võivad partnerivalikul kasutada sulestikku peidetud teavet.

Allikas: Sepp T, Rattiste K, Saks L, Meitern R, Urvik J, Kaasik A, Hõrak P (2017). A small badge of longevity: opposing survival selection on the size of white and black wing markings. Journal of Avian Biology

Uurimust eest vedanud Rutgersi ülikooli planeediteaduste dotsent Sonia Tikoo.Uurimust eest vedanud Rutgersi ülikooli planeediteaduste dotsent Sonia Tikoo.
Kuu magnetväli oli arvatust püsivam

Ameerika teadlased väidavad, et Kuu kunagine magnetväli püsis vähemalt miljard aastat kauem, kui seni arvatud.

Soovitused, kuidas vältida koolides valimiskampaaniat
Uuendatud: 09.08

Sel sügisel saavad esimest korda osaleda valimistel noored alates 16. eluaastast. See tähendab ühtlasi, et koolid on üha suurema poliitikute surve all – paljud otsivad võimalust oma töö tutvustamise egiidi all teha koolis valimiskampaaniat.

Teadlaste ennustus: sajandi lõpus nõuab ilmastik 150 000 inimelu aastas

Ekstreemsed ilmaolud võivad aastaks 2100 nõuda igal aastal kuni 150 000 inimelu, kui kliimasoojenemise vastu midagi ette ei võeta, ennustavad teadlased.

Käsnas elab miljardeid baktereid.Käsnas elab miljardeid baktereid.
Pesukäsnad kubisevad bakteritest, steriliseerimisest pole kasu

Köögis kraani kõrval lebav pesukäsn on bakteripesa. Nüüd tuleb välja, et svammis ei ela mitte ainult sadu tuhandeid kordi rohkem baktereid kui WC-poti kaanel, vaid ka katsetest seda steriliseerida pole erilist kasu. See kasvatab ainult potentsiaalselt haigusi tekitavate bakterite osakaalu.

Haigekassa raport: tööriist, mis sattus valedesse kätesse

Nädal pärast seda, kui Haigekassa ravikvaliteeti hindav raport avalikuks sai, on mitmed haiglad endiselt täpsustavate andmete ootel, sest raport on järelduste tegemiseks puudulik. Kõige suurema kriitika alla langevad raporti tegemiseks kogutud andmed - vaid raviarvetele toetuv statistika on reaalsusest kaugel ja teeb ülekohut. Et taolist raportit üldse koostatakse, on haiglate hinnangul tänuväärne, samuti oodatakse igasügisest kokkusaamist haigekassaga, kuis raportis olev üksipulgi läbi arutatakse.