Labor

Musta auku langev tume aine annab kosmilisi sähvatusi

21.08.17 ... Musta auku langev tume aine võib olla mõnede lühiajaliste raadiokiirgussähvatuste allikas. Need mõistatuslikud raadiolainepahvakud kanduvad meieni miljardite valgusaastate kauguselt ja ega keegi täpselt ei tea, kuidas nad tekivad.

Antarktise jää alt leiti sadakond vulkaani

16.08.17 ... Antarktise jääkilbi alt on avastatud ligi sada vulkaani. Või vähemalt on need koonusjad pinnavormid teadlaste hinnangul üsna tõenäoliselt vulkaanid.

22.05.17 ... Kui veel viie aasta eest soovisid IT-ettevõtted peamiselt programmeerijaid ning tehisintellekti spetsialistide vastu oli huvi leige, siis nüüd otsivad needsamad firmad tikutulega just tehisintellekti arendajaid. Tartu ülikooli bioinformaatika professor Jaak Vilo ültes teadussaates „Labor“, et praegu on riigi valik, kui palju neid tippspetsialiste suudavad ülikoolid koolitada.

"Laboris" tutvustati parimat õpilasteadust

01.05.17 ... Teadlase kommentaaris vaatleb füüsik Els Heinsalu viimase aja olulisemaid ühiskonna- ja pereelu sündmusi teadlase pilguga.

"Laboris" anti ülevaade kõnetuvastuse ja masintõlke viimastest saavutustest

23.04.17 ... Noore universumi kiirpaisumise ehk inflatsiooni ajajägu õige matemaatilise mudeli otsimisest kõneleb Tartu ülikooli füüsikateoreetik Laur Järv, kes avaldas sel teemal koos teiste Eesti kolleegidega artikli mainekas teadusajakirjas Physical Review Letters.

Laboris selgitati, kuidas lainikud laineid löövad

02.04.17 ... Mis on lainikud ja miks sai prantsuse matemaatik Yves Meyer lainikute uurimise eest Abeli auhinna, selgitab laineteadlane Tarmo Soomere.

Labor: kured tulevad, õhulõhed sulguvad

26.03.17 ... Sookurg Ahja 5 on oma kevadisel kojurändel jäänud pikemalt peatuma Põhja-Iisraelis, kus inimesed toidavad teda ja veel tuhandeid liigikaaslasi maitsva maisiga. Noore kure panusest maailma teadusse räägib Eesti maaülikooli ornitoloog Aivar Leito.

''Laboris'' räägiti kaasaegsetest materjaliuuringutest

20.06.16 ... Eestil on praegu unikaalne võimalus luua infotehnoloogia, meditsiini ja genoomika pinnalt midagi maailmas unikaalset – aga see võimalus tuleb ka kiiresti ära kasutada, leiab teadlase kommentaaris Tõnu Esko Tartu ülikooli Eesti geenivaramust.

''Laboris'' sukelduti Päikese hingeellu

06.06.16 ... Kuidas teeb tänapäeva teadus võimalikuks tehnika arengu, arutleb teadlase kommentaaris Tallinna tehnikaülikooli teadusfilosoof Peeter Müürsepp.

''Laboris'' tutvustati ulmelist keele- ja kosmosetehnikat

30.05.16 ... Millised on eesti keele tehnoloogia väljavaated ajal, mil maailmas luuakse juba suurkeelte vahelist otsekõne tõlget, arutleb Einar Meister Tallinna tehnikaülikooli küberneetika instituudist.

''Laboris'' tutvustati maailma parimat neutronite allikat

23.05.16 ... Tallinna tehnikaülikooli biorobootika keskuse professor Maarja Kruusmaa arutleb teadlase kommentaaris, kas peaksime meie igapäevellu ilmuvaid roboteid avasüli tervitama või igaks juhuks siiski pisut pelgama.

''Laboris'' lahati geenide ja haridustee vahelisi seoseid

16.05.16 ... Kahemõõtmeliste materjalide põhise nanoelektroonika tulevikust teeb teadlase kommentaari Jüri Krustok. Geenide rollist inimese haridustee pikkuse kujundajana kõneleb hiigelsuure rahvusvahelise uuringu põhjal Tõnu Esko. Kalle Olli annab põhjaliku ülevaate planetaarse mugavustsooni püsimise üheksast piirtingimusest.

''Laboris'' lahati linnade arengu viimaseid trende

02.05.16 ... Toksikoloog Anne Kahru räägib teadlase kommentaaris headest ja halbadest mürkidest. Inimgeograaf Tarmo Pikner annab ülevaate linnade arengu tänapäevastest suundumustest. Teaduskirjanik Tiit Kändler jutustab dopingust spordis ja kultuuris Chris Cooperi raamatu ''Run, Swim, Throw, Cheat'' põhjal.

''Laboris'' tutvustati eesti astronoomide abil leitud rekordsuurt galaktikasüsteemi

11.04.16 ... Kahte teadusala tegusalt ühte liita ei ole niisama lihtne, leiab teadlase kommentaaris Tallinna ülikooli maastikugeograaf Hannes Palang.

''Laboris'' otsiti võimalusi teaduse avatumaks muutmiseks

28.03.16 ... Teadlase kommentaaris arutleb Tallinna ülikooli spordibioloog Kristjan Port lähemalt teadustulemuste tõepärasuse hindamiseks laialdaselt kasutatava statistilise p-väärtuse levinud väärtõlgenduste üle, mille tõttu peavad oma tulemusi eksklikult õigeks isegi teadlased ise.

''Laboris'' räägiti saarlaste marjaeelistustest

14.03.16 ... Vesinikkütus tuleb niikuinii, lubab teadlase kommentaaris akadeemik Enn Lust. ESTCube-2 ja ESTCube-3 tulevikuplaanidest räägib meeskonnajuht Karl Reinkubjas. Milliseid vilju märkavad noppida saarlased, teab etnobotaanik Raivo Kalle.

''Laboris'' lahati inimeste rände ja tehnika arengu vahelisi seoseid

07.03.16 ... Bioloog Kalle Olli räägib teadlase kommentaaris inimkonna mugavustsoonist ja ohtudest, mis võivad meid sealt välja ajada.

''Laboris'' arutleti inimkonna kestlikkuse üle

29.02.16 ... Kas tehismõistus jõuab inimmõistusele järele, arutleb ajuteadlane Jaan Aru. Kui kaua kestab inimkond, mõtiskleb rahvastikuteadlane Mare Ainsaar. Mida uut põnevat leiab raamaturiiulilt, jutustab teaduskirjanik Tiit Kändler

''Laboris'' räägiti unest ja unenägudest

22.02.16 ... Leideni ülikooli astronoom Mihkel Kama käib teadlase kommentaaris välja idee, kuidas toetada paremini tublisid noori teadlasi.

''Laboris'' lahati gravitatsioonilainete hingeelu

15.02.16 ... Kas klaas punast veini on tõesti tervisele sama hea kui tund aega jõusaalitreeningut, arutleb teadlase kommentaaris Tallinna ülikooli rektor, biokeemik Tiit Land. Kuidas avastati gravitatsioonilained, räägib füüsik Andi Hektor. Mis tõukab inimhulki riigist riiki rändama, selgitab inimgeograaf Tiit Tammaru.

''Laboris'' võeti luubi alla Euroopa merede tulevik

08.02.16 ... Tallinna tehnikaülikooli mäeinstituudi dotsent Veiko Karu räägib, et uut tehnoloogiat abiks võttes saab maavarasid kaevandada nii, et rahul oleksid kõik asjaosalised.

''Laboris'' jutustati Horisondi mineviku-, oleviku- ja tulevikulugu

01.02.16 ... Inimgeograaf Rein Ahas räägib teadlase kommentaaris, kuidas muundavad digitaalajastu uuendused hotellinduses linnaplaneerimist ja turismiäri olemust.

''Laboris'' otsiti teadvust ja selle jälgi

25.01.16 ... Hariduslikust neuroteaduse ja selle vajalikkuse üle mõtiskleb teadlase kommentaaris Tallinna ülikooli psühholoog Grete Arro.

''Laboris'' lahati mikofluiidika ja mittelineaarsete protsesside võlusid

18.01.16 ... TTÜ küberneetikainstituudi mehaanikateadlane, akadeemik Jüri Engelbrecht räägib lihtsate sõnadega mittelineaarsete protsesside analüüsikeskuses uuritava keerukate nähtuste maailma varjatud võludest.

Välismaal tegutsevad eesti noorteadlased tutvustasid "Laboris" oma igapäevatööd

11.01.16 ... Sel nädalal kohtusid Tallinnas väljaspool Eestit tegutsevad noored teadlased. Teaduste Akadeemias toimunud haaravalt sisuka konverentsi korraldaja ja Cambridge'i ülikooli biofüüsikadoktorant Kadi Liis Saar mõtiskleb saate algul teadlase kommentaaris veidi teaduse olemuse ja rolli üle üleüldse.

"Laboris" võeti luubi alla kliimalepe ja pagulasandmed

21.12.15 ... Pariisi kliimakokkulepet ja selle tähendust Eestile lahkab teadlase kommentaaris Tallinna ülikooli ökoloog Mihkel Kangur.

"Laboris" anti näpunäiteid toidutungi vaigistamiseks ja tutvustati Pongi mängivat tehismõistust

14.12.15 ... Teadlase kommentaaris põhjendab füüsik Andi Hektor, miks on hea, kui teadlased on mobiilsed: liiguvad teadusasutuste vahel ja töötavad ka välismaal.

"Laboris" tehti tutvust ravimresistentsete bakteritega

07.12.15 ... Viimasel ajal on hakanud üha enam ülivastupidavad bakterid, kes ei lase end heidutada ka antibiootikumidest. Probleemi olemusest ja võimalikest lahendustest annab ülevaate Tanel Tenson Tartu ülikooli tehnoloogiainstituudist.

"Laboris" lahati teaduse tulevikku ja üldrelatiivsusteooriat

23.11.15 ... Teaduse tulevikku käsitleva teadlase kommentaari annab äsja teadusajakirjanduse sõbraks kuulutatud füüsik Jaak Kikas.

"Laboris" värvilise müra mõjust populatsiooni kasvule ja noorte kirjaoskusest

09.11.15 ... Teadlase kommentaaris räägib kliimateadlane Ain Kallis lähenevast Tartu ülikooli meteoroloogiaobservatooriumi juubelist ja ajaloost. Tallinna ülikooli nooremteadur Neeme Lumi selgitab, millist mõju avaldab värviline müra populatsiooni kasvule. Tallinna ülikooli kasvatusteaduste instituudi lektor Ene Varik-Maasik annab ülevaate noorte täiskasvanute seas korraldatud kirjaoskuse uuringust.

"Laboris": kuidas paremini teenida teaduse kui avaliku hüve pealt?

01.11.15 ... Vikerraadio teadussaade "Labor" on eetris pühepäeviti kell 17. Novembrikuu esimeses saates tuleb juttu astronautikakonverentsist, lennujaamate maandumisradade kõrval elavatest ränivetikatest ja vananevast ühiskonnast.

Noorma: üha olulisem on osata enda kitsa eriala kõrval näha suurt pilti maailmast

26.10.15 ... Teadlastel on palju häid ja tarku mõtteid. Teadussaade “Labor” annab teadlastele võimaluse mõtiskleda ükskõik millisel teemal ning toob need mõtted uues rubriigis teadlase kommentaar ka kuulajateni. Esimesena andis teadlase kommentaari Tartu ülikooli õppeprorektor, tudengisatelliidi eestvedaja ja teadusajakirjanduse sõbra tiitliga pärjatud Mart Noorma.

Laboris alustab "Teadlase kommentaar"

25.10.15 ... "Laboris" seab end sisse uus rubriik "Teadlase kommentaar". Esimesena avaldab selles arvamust tudengisatelliidi programmi algataja, Tartu ülikooli õppeprorektor ja teadusajakirjanduse sõber aastast 2012 Mart Noorma.

Labor: head harjumused ja Robotex

19.10.15 ... Kuidas aidata inimestel tõhusalt häid harjumusi omandada? Tartu ülikooli kommunikatsiooniteadlased Triin Vihalemm, Margit Keller ja Maie Kiisel annavad uues, sotsiaalteaduse saavutustele tuginevas raamatus hüva nõu. Teaduskirjanik Tiit Kändler tutvustab kahte raamatut digitaalse ühiskonna varjukülgedest. Robotexi korraldaja Marti Arak kirjeldab uusi ja huvitavaid võistlusalasid, milles robotid tänavu mõõtu võtavad.

Labor: Teadlased ja teadusajakirjanik seletavad lahti tänavused Nobeli preemiad

12.10.15 ... Kuidas saada loodusest leitud vahenditega jagu haigusi tekitavatest parasiitidest? Kuidas imepisike aineosake, mida pole ennast peaaegu olemaski, suudab siiski lennu pealt muunduda? Kuidas rakk saab ise parandatud DNA-sse tekkinud rikked? Nobeli preemia väärilisi küsimusi ja vastuseid lahkavad meditsiinilise mikrobioloogia vanemteadur Tõnis Karki, KBFI vanemteadur Andi Hektor ja Tartu ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituudi direktor Toivo Maimets.

Labor: seeneeoseelekter ja teaduskorralduslugu

05.10.15 ... Sügisene seenemets on elektrit täis, sest õhus hõljuvad tuhanded seeneeosed on elektriliselt laetud. Seeneelektrit on uurinud Maret Saar Eesti Maaülikoolist. Lisaks tehakse juttu teaduskorraldusest kunagise Eesti Teadusfondi kauase tegevjuhi Helle Martinsoniga, kes seekord annab ajaloolise sissevaate asjade käiku uue iseseisvumise ajal ja järel.

Robootik: Horisont võiks kaasajastuda

28.09.15 ... Saate „Labor“ kümnendale sünnipäevale pühendatud avalikul salvestusel arutleti ka vanima järjepidevalt ilmunud üldpopulaarteadusliku ajakirja Horisont tuleviku üle. Päev varem oli keskkonnainvesteeringute keskus teatanud kavast loobuda piiratud eelarve tingimustes ajakirja rahalisest toetamisest.

Labor: kümme aastat „Laborit“

28.09.15 ... Möödunud reedel tähistas oma kümnendat sünnipäeva rahvusringhäälingu staažika teadusajakirjaniku Priit Enneti juhitav saade „Labor“. Tartus Teadlaste Ööl toimunud saate avalikul salvestusel arutlesid materjaliteadlane ja robootik Alvo Aabloo, geeniteadlane ja matemaatik Krista Fischer ning kaksiktäheteadlane Laurits Leedjärv teaduse, riigi ja teadusmeedia seisukorra üle.

Laboris tuleb juttu Teadlaste Öö festivalist

19.09.15 ... Teadlaste Öö Festivali teemadest ja sündmustest räägivad festivali peakorraldaja Helin Haga ja teadusteatrite konkursi korraldaja Riina Nõupuu teaduskeskusest Ahhaa.

Labor: kas teadus ja demokraatia toetavad või hoopis segavad teineteist?

12.09.15 ... Uue hooaja avasaates heidetakse pilk tagasi augusti keskel toimunud arvamusfestivalile. Andi Hektor, Grete Arro ja Andres Juur arutlevad, miks peaksid eestlased minema Marsile. Pärt Peterson, Riin Tamm, Manona Paris, Kristjan Vassil ja Margit Meiessaar mõtisklevad teaduse usaldatavuse üle ning Priit Ennet, Aet Kiisla, Tiina Randma-Liiv, Margus Lopp küsivad, kas teadus ja demokraatia pigem toetavad või hoopis segavad teineteist.

Labor: teaduse meelelahutuslikkus

01.06.15 ... Kui palju peaks meedia teaduskajastus olema meelelahutuslik. Mida meelelahutuslikkus üldse tähendab ja kas see vastandub otseselt igavusele? Kas meelelahutuslikkus võib muutuda pealiskaudsuseks, nii et asja sisu läheb täiesti kaotsi või on meelelahutuslikkus teaduse kajastamise lahutamatu osa?

Labor: keeleteadus

25.05.15 ... Teaduses on kõik kõigega seotud. Nii on ka kõik teadused omavahel seotud, mõni rohkem, mõni vähem. Keeleteaduse koha üle teadusperes arutlevad Tartus rahvusvahelise konverentsi „Why linguistics?“ korraldanud doktorandid Andres Karjus ja Peeter Tinits. Naissportlastele testosteroonitesti tegemisega seonduvaid probleeme lahkab Stanfordi ülikooli bioeetik Katrina Karkazis.

Labor: Läänemere liigirikkus ja kõrgtehnoloogiline koobas

11.05.15 ... Tartu ülikooli bioloog Kalle Olli analüüsis aastakümnete jooksul Läänemere kohta kogutud andmeid ja leidis, et taimede liigirikkus on tõusuteel. Koos dotsent Aivars Altiga uidatakse ringi Tallinna tehnikakõrgkoolis sisse seatud virtuaalreaalsuse koopas.

Labor: sõnade lähedus ja koera pilk

04.05.15 ... Teatud sõnu kasutame ikka ja jälle teiste sõnadega koos. Mida see meile näitab, selle üle arutleb keeleteadlane Liisi Piits. Koerte ja inimeste vahelise erilise sideme tagapõhja lahkab Evan Maclean.

Labor: keskkonnapsühholoogia & õpilaste teadusfestival

20.04.15 ... Ühes paigas meeldib meile viibida, teises mitte. Erinevused peegelduvad ka käitumises – inimese vaimuseisund sõltub tugevalt keskkonnast. Tallinna ülikooli psühholoogi Grete Arroga lahatakse linnakeskkonnapsühholoogia olemust. Järgmisel nädalavahetusel algavat õpilaste teadusfestivali tutvustab selle üks peakorraldajatest Kaili Kaseorg-Cremona.

Labor: maailm, taimed & helid

06.04.15 ... Taevakehade ja taimetarvituste seostest maarahva meeles räägib etnobioloog Raivo Kalle. Tallinnas ja juunist alatest Tartus saab näha näitust „Hingav ja heliseb“, muusikakultuuri ning loodusnähtuste lõimituse üle mõtisklevad näituse korraldajad Risto Lehiste ja Eva-Liisa Orula.

Labor: pilveatlas & inseneriharidus

30.03.15 ... Eelmise nädala alguses ilmus rahvusvahelisel meteoroloogiapäeval ilmauurija Jüri Kameniku sulest „Eesti pilveatlas“. Eesti insenerihariduse seisukorra, muutlikkuse ja jätkusuutlikkuse üle arutleb Tallinna tehnikaülikooli külalisprofessor Kalle Tammemäe.

Labor: tihaste julgus & kliimamuutus Eestis

23.03.15 ... Julgust ja pelglikkust pole jagatud kõigile võrdselt, seda isegi tihaste seas. Lindude erineva iseloomu geneetilisi põhjuseid on uurinud Killu Timm Tartu ülikoolist. Eestis koostatakse strateegiat kliimamuutustega kohanemiseks, esialgseid mõtteid tutvustab Monika Suškevitš Eesti maaülikoolist.

Labor: päikesevarjutus ja ühissalastus

16.03.15 ... Päikest pole taevalaotussel tuleval reedel Kuu tõttu tervenisti näha. Osalise päikesevarjutuse vaatlemiseks jagab näpunäiteid astronoom Tõnis Eenmäe. Delikaatset infot sisaldavaid isikuandmeid on võimalik analüüsida ühissalastuse kattevarjus. Meetodist räägib lähemalt Liina Kamm.

Labor: sigimispingutus & argumenteeritus

09.03.15 ... Miks putukad ja muud loomad mõnikord sigimise eriti toimekalt ette võtavad? Selgitust pakuvad jahumardikate näitel zooloog Raivo Mänd ja põllumajandusteadlane Marika Mänd. Koolinoorte poolt küpsuskirjandites väljendavate seisukohtade põhjendatusest annab ülevaate eesti keele ja kirjanduse õpetaja Merle Kaldjärv.