Uudised

EL-i laienemine võis vähendada ida- ja lääneriikide vahelist teaduskoostööd

24.04.17 ... Kuigi Euroopa Liidu ühine teadusruum peaks soosima piiriülest koostööd, oleks see kasvanud ida- ja lääneriikide vahel liidu laienemiseta kiiremini, vihjab uus analüüs. Teadusruumi lõimumispoliitikate puudustele vaatamata võib hakata nägema aga ka märke, et ajude väljavoolust on saamas viimaks ajude ringlus.

Vesiteleskoop võib hakata pulsareid avastama

24.04.17 ... Teadlased on leidnud uue võimaluse, kuidas avastada pöörlevaid neutrontähti – pulsareid.

Galerii: marss teaduse toetuseks tõi tänavatele kümned tuhanded inimesed

23.04.17 ... Maa päeval, 21. aprillil teaduse ja teadlaste toetuseks korraldatud meeleavaldused tõi üle kogu maailma tänavatele kümned tuhanded inimesed.

Õigeaegne elektrisähvak hõlbustab meeldejätmist

23.04.17 ... Kuidas asju paremini meelde jätta? Üks võimalus on lasta ajju õigel ajal surtsuke elektrit.

Riigieelarve: kulutasime teadusele või investeerisime teadusesse?

22.04.17 ... 22. märtsil tehti Eesti riigi ja majanduse tuleviku kohta üks küsitava väärtusega otsus. Nimelt võttis riigikantselei juures tegutsev ja peaministri kureeritav teadus- ja arendusnõukogu (TAN) vastu otsuse: „TAN toetab teadus- ja arendustegevuse riigipoolse rahastamistaseme hoidmist osakaaluna SKPst aastani 2021 vähemalt 2017. aasta tasemel.“ Punkt. 2017. aastal sai teadus SKPst 0,8 protsenti, mis siis, et strateegiadokumentides on ammu lubatud jõuda ühe protsendini SKPst.

Läänemeri – hüljeste poegimisturismi sihtkoht

22.04.17 ... Varakevadine Saaremaa. “Osooni” teekond viib Nasvalt Liivi lahes asuva väikese Kerju saare poole. Soov on teada saada, kuidas on läinud sellel aastal hallhüljeste poegimine.

Teadlased meeleavaldusel: pole selgust, kes, mida ja miks nõuab Uuendatud 12:18

19.04.17 ... Laupäeval tulevad enam kui 500 linnas üle maailma tänavatele sajad tuhanded teadussõbrad ja teadlased, et näidata oma toetust teadusele ja teaduspõhistele otsustele. Kuigi marsi korraldajate sõnul on tegu rangelt toetusmeeleavaldusega, kumab paljude osalejate kommentaaridest soov tõrjuda teadusvastast maailmavaadet.

Reportaaž linnurallilt: laulust ja lindudest kihav Tallinn

22.04.17 ... Kell on 5 hommikul ja “Osoon” on Kadrioru pargis. On linnade linnuvaatluse võistlus ja eesmärk on järgmise kaheksa tunni jooksul märgata ja kirja panna võimalikult palju linnuliike. Linnuralli on alanud.

Kuidas asteroidid kõige tõenäolisemalt inimesi hukutaks?

21.04.17 ... Sellel nädalal möödus Maast 1400-meetrise läbimõõduga asteroid. Keha lahutas Maast enam kui miljon kilomeetrit. Rühm astronoome on üritanud nüüd aimu saada, mis ohustaks inimesi kõige enam, kui mõni suuremat sorti kosmosekivi peaks siiski ühel päeval planeeti tabama.

Paljastuhnurid võtavad hapnikupuuduse trotsimiseks taimse mõõtme

21.04.17 ... Hapnik on loomade jaoks hädavajalik. Inimaju hakkab elutähtsa gaasi nappuse korral aeglaselt surema juba kolme minutiga. Mõned loomad on aga juba loomult vastupidavamad. Teadlased on nüüd välja selgitanud, kuidas suudavad paljastuhnurid ilma hapnikuta ellu jääda tervelt 18 minutit.

21.04.17 ... Kes eksoplaneete uurima sõidab, võtku igaks juhuks kindlasti sukeldusvarustus kaasa, sest üks teadlane on nüüd statistikamudeliga välja rehkendanud, et suuremal osal universumi kivise pinnaga planeetidest katab sellest pinnast enamat kui 90 protsenti meri.

Kunstlikud magusained tapavad vee-elustikku ja reostavad põhjavett

21.04.17 ... Viimase viie aastaga on plahvatuslikult kasvanud kunstlike magusainete levik looduses, näiteks põhjavees. Kuna magusainete lagunemisel tekkivad ained kahjustavad vetikaid ja putukaid, mis omakorda on toiduks kaladele, aitab inimeste tehismagusa isu kaude kaasa veeorganismide kahjustamisele.

Noorte vereplasma võib pidurdada vaimset allakäiku

20.04.17 ... Vastsündinute ja nooremas eas inimeste vereplasmas leiduv valk parandab vanade hiirte mälu ja vaimset võimekust. Teadlased loodavad, et sama valk aitab pidurdada ka inimeste vaimset allakäiku.

Mis on Mehhiko uuring, mille üle "Suud puhtaks" saates vaieldi?

20.04.17 ... Eilses "Suud puhtaks" otse-eetris läks Eesti toiduainetööstuse liidu juhataja Sirje Potisepa ja Tartu ülikooli lastehaiguste professori Vallo Tillmanni vahel tuliseks aruteluks, kas ja kuidas tõlgendada Mehhikos tehtud uuringust. Lahtiseks jäi seegi, kellel viimaks õigemad andmed olid. Vaatame lähemalt, millest uuring räägib ja kes kuidas seda tõlgendas.

USA, Vene kosmonaut asusid Baikonurilt teele ISS-i

20.04.17 ... Kasahstanist Baikonuri kosmodroomilt asusid neljapäeval Rahvusvahelise Kosmosejaama (ISS) poole teele USA ja Vene kosmonaut.

Saturni kaaslase meresaared koosnevad mullidest

20.04.17 ... Saturni suurima kaaslase Titani meredes näha olevad saared ei tarvitsegi olla päris õiged saared, vaid rohkem nagu mullisaarte moodi saared.

Saarts: edukas erakond oskab lõhesid ühiskonnas ära kasutada

20.04.17 ... Täna kaitseb Tallinna ülikoolis doktoritööd Tõnis Saarts, kelle doktoritöö näitab, et Balti riikide ühiskondlik struktuur, demograafilised mustrid ning ajalooline taustsüsteem vormivad olulisel määral erakonnasüsteeme.

Euroopa haiglates antakse beebidele sageli ohtlike abiainetega ravimeid

20.04.17 ... Euroopa vastsündinutele manustatakse sageli ravimeid, milles sisalduvad abiained võivad neile ohtlikud olla. Samas pole väikelastele kõrvaltoimeid põhjustada võivate abiainete kasutamine ravimis alati hädavajalik.

Videod: Maa lähedalt möödus hiidasteroid Uuendatud 05:04

19.04.17 ... Ööl vastu neljapäeva möödus Maa lähedalt 1300-meetrise läbimõõduga asteroid 2014 JO25. Viimati nähti võrreldava suurusega kosmosekivi sedavõrd lähedal 2004. aastal. Möödumist saab järele vaadata allolevatest videotest.

Vaataja küsib: Millal inimesed üksteist nimepidi kutsuma hakkasid?

19.04.17 ... Eesti keele instituudi peakeelekorraldaja Peeter Pällu sõnul sellele küsimusele vist täpselt vastata ei saagi, kuna me ei tea ka seda, millal täpselt inimesed omavahel kõnelema hakkasid.

Raport: Eesti õpilane ei karda kontrolltöid, tõsine mure on koolikiusamine Uuendatud 13:01

19.04.17 ... Eesti koolinoored ei tunne hirmu õpitulemuste hindamise ees, neil on OECD keskmisest suurem tahe õppida ning elu ja kooliga rahulolu – selliseid fakte peegeldab täna avaldatud PISA testi osa, milles uuritakse kooliga rahulolu. Siiski viitavad uuringu tulemused vajadusele tegeleda senisest enam koolikiusamise ohjamisega.

Eesti teadlased uurisid ülinoore universumi mudeleid

19.04.17 ... Tartu ülikooli ning Keemilise ja bioloogilise füüsika instituudi teoreetikute ühine uurimistöö selgitab ülivarajase universumi mudelite klassifikatsiooni, näidates, et paljud erineva lähtekohaga mudelid on tulemuste mõttes võrdväärsed. Eesti teadlaste artikkel ilmus maailma mainekaimaks füüsikaajakirjaks peetava Physical Review Lettersi 14. aprilli numbris.

Põrgutis ilmnes uus võimalik kõrvalekalle standardmudelist

19.04.17 ... Osakestefüüsikutel on juba aastakümnete eest välja töötatud üldtunnustatud teooria selle kohta, kuidas käivad asjad elementaarosakeste maailmas. Nad nimetavad seda teooriat standardmudeliks. Kuid suurem osa füüsikuid on veendunud, et standardmudel ei ole lõplik osakesteteooria. Pole isegi tõestatud, et standardmudel oleks matemaatiliselt järjekindel.

18.04.17 ... Tartu Ülikooli keeletehnoloogide töögrupp tegi valmis masintõlke programmi, mis põhineb uudsel meetodil ehk tehisnärvivõrkude süsteemil. Tõlkeprogrammi demoversiooni saavad kõik huvilised internetikeskkonnas järele proovida.

Ornitoloog: rändlindude kevadkülma eest pagemine on tavaline

18.04.17 ... Nii Soomes kui ka Eestis on külmalaine saabumisega täheldatud, et rändlinnud, kes kord tagasi põhja jõudnud, on taas end lõuna poole teele seadnud. Taolist pendeldamist juhtub tegelikult igal aastal ja muretsemiseks oleks põhjust alles siis kui ka mais lund rookima peaksime.

Puuduvad geenid juhatavad uute ravimiteni

18.04.17 ... Sugulasabielude poolest tuntud pakistanlasi uurinud teadlased leidsid tuhatkond geeni, mille rivist välja löömine ei näi avaldavat tervisele nähtavat kahjulikku mõju. Puuduvad geenid aitavad paremini mõista erinevate geenide ülesandeid ja annavad vihjeid uute ravimite loomiseks.

Transrasvade piirangud vähendasid infarktiga haiglasse sattunute hulka

18.04.17 ... Piirkondades, kus transrasvade sisaldusele toiduainetes on seatud piirangud, on inimestel vähem infarkte ja insulte kui neil, kes elavad kohtades, kus transrasvade isaldust toiduainetes ei piirata.

Avatud inimene näeb maailma omamoodi

18.04.17 ... Kui olete üle keskmise loov, avatud ja seiklushimuline inimene, siis näete võibolla maailma sõna otseses mõttes teistmoodi kui teised: saate maailmast kätte rohkem visuaalset informatsiooni ja ka töötlete seda isikuomasel moel.

Vladimir Sazonov: ISIS ja Al-Qaeda – kas islamiäärmusluse kaksikvennad?

18.04.17 ... Islamimaailma üks arvestatav osa on muutunud tänapäeval sallimatuks ja radikaalseks, kirjutab Tartu ülikooli Vana Lähis-Ida uuringute vanemteadur Vladimir Sazonov.

Tartu botaanikaaias pandi tülikas umbrohi taldrikule

17.04.17 ... Tartu botaanikaaias avatud näitusel on väljas 24 muidu umbrohuna tuntud taime, mis tegelikult kõlbavad süüa ja millest saab teha erinevaid roogi, isegi leiba ja veini.

Tehisintellekt ilmutab inimeste eelarvamusi

17.04.17 ... Inimühiskondi iseloomustavad soo-, rahvuse- ja rassipõhised eelarvamused kanduvad masinõpet rakendades üle ka treenitavale tehisintellektile, nendivad USA teadlased.

Kui vana on hambavalu?

17.04.17 ... Inimesele, kes pole kundagi tundnud hambavalu, tundub teiste poolt kirjeldatu kui väljamõeldis. Hambavalu võib muuta elu talumatuks ning sundida isegi muidu tugevad mehed põlvili, kirjutab Tartu ülikooli Kliinikumi Lehes suu-, näo- ja lõualuukirurgia eriala arst-õppejõud Aili Tuhkanen.

Võhivõõras valib somekontole parema pildi

17.04.17 ... Sotsiaalmeedias kohalolek on tänapäeval möödapäästmatu. Selleks aga, et endast võimalikult tõhus mulje jätta, tuleb laadida endast üles parim võimalik profiilipilt. Nüüd tuleb välja, et ega inimene ise ei oskagi endale seda parimatest parimat pilti välja valida.

100 aastat kosmoloogilist konstanti – universumi suurim mõistatus (2/2)

17.04.17 ... Füüsik Laur Järv jätkab Tartu ülikoolis toimunud kosmoloogilise konstandi seminaril arutletu tutvustamist. Miks on kosmoloogiline konstant universumi suurim mõistatus ja milliseid hüpoteese – üldrelatiivsusteooria piiride kompamisest kuni multigravitatsioonini – teadlased selle ebakõla lahendamiseks on välja pakkunud?

Tõejärgsuse konverents: nii tõde kui alternatiivne fakt on konstruktsioonid Uuendatud 23:03

14.04.17 ... Kas ühiskonnas on toimunud kultuuriline nihe seni mõistetud tõest "uute tõdede" poole? Miks see on toimunud? Ja kas seda olukorda annaks lahendada näiteks ühiskondliku leppega? Neil ja mitmetel teistel teemadel arutati tõejärgse ajastu teemalisel sotsioloogiakonverentsil.

Sotsioloog: üheksa tehnikat eksitamiseks ja üheksa tõe äratundmiseks Uuendatud 22:57

15.04.17 ... Tõejärgses ühiskonnas on teatud taktikad, kuidas eksitada. Kuid on ka tehnikad, kuidas kontrollida info tõeväärtust, mille Tartu ülikooli sotsioloogia ja sotsiaalpoliitika vanemteadur Mare Ainsaar tõi välja sotsioloogiakonverentsil tõejärgsest ajastust.

Lihavõtte linnuvaatluspäevadega tähistatakse lindude kevadist saabumist

15.04.17 ... Eesti ornitoloogiaühing kutsub osalema sellel nädalavahetusel peetavatel lihavõtte linnuvaatluspäevadel, mille eesmärk on lindude kevadise saabumise tähistamine ning tähelepanu pööramine meie ümber tegutsevatele sulelistele.

Alternatiivsed faktid vs teadus – mis teeb ühe valeks, teise õigeks?

15.04.17 ... Mis on nende liikumiste ideoloogia ja töövõtted, kes vanade “peavoolu” tõdede asemele juurutavad alternatiivsete faktide kaudu “uusi tõdesid”? Sellele püüdis sotsioloogide konverentsil vastata sotsioloog Mikko Lagerspetz.

Kristlikud lihavõtted ja jänesed - millest selline seos?

14.04.17 ... Lihavõtted on vähemalt viimased 150 aastat olnud tugevalt seotud jänestega. Olgu küülikud postkaartidel või uskumuses, et just need karvased loomad toovad hästi käitunud lastele maiustamiseks värvilisi (kana!)mune. Miks on jänesed lihavõtete sümboliks saanud? Kuivõrd on see seotud lihavõtete lätte – kristliku kirikuga? Aga heidame pilgu ka eestlaste rahvakommetesse munadepühade ajal.

Saturni kuu on arvatust elusõbralikum

13.04.17 ... Saturni kuu Enceladuse ookeanis leidub suures koguses vaba vesinikku, näitavad kuudesüsteemi uuriva tehiskaaslase Cassini kogutud andmed. Molekulid võiksid pakkuda rikkalikku toidulauda mitmesugustele mikroorganismidele, muutes kuu seniarvatust elusõbralikumaks.

Pingeseisund paneb teistele tugevamalt kaasa elama

13.04.17 ... Tänapäeva elu on tihti pingeline ja paljude arvates jääb paljudel vajaka teistele inimestele kaasa elamise võimest. Nüüd selgub aga Austrias Viini ülikoolis tehtud teadusuuringust, et pingelisse olukorda sattunud inimesed hakkavad teistele tugevamalt kaasa elama.

Saksa suurfirma ehitab Tartu ülikooli seadme järgi toasuuruse katsemasina

13.04.17 ... Maailma üks suurimaid gaasifirmasid, Saksa keemiahiid Linde AG, keda Baltikumis ja Põhjamaades esindab tütarettevõte AGA, ehitab Tartu ülikooli kiletehnoloogide loodud prototüübi järgi tööstusliku katseseadme.

Teadlased imiteerivad Järvselja katsemetsas kliimamuutuseid

12.04.17 ... Teadlased usuvad, et kliimamuutuste tulemusena on Eesti alade ilm tulevikus soojem, niiskem ning võimalike ekstreemsete põudade ja sadudega. Tartu ülikooli keskkonnateadlased uurisidki suurenenud sademetega stsenaariumi mõju meie metsadele ja mullastikule.

TTÜ uues laboris loodetakse põlevkivist välja pigistada kasulikke kemikaale

12.04.17 ... Siiani pole suudetud põlevkivist välja imeda kuigi palju rohkemat kui põlevkiviõli. Tööstus aga soovib enamat. Siin tuleb appi Tallinna tehnikaülikooli uus tööstuskeemia labor. Nad proovivad, kas oskavad haisvast kraamist võluda välja kasulikke kemikaale, näiteks teha banaanilõhna.

Vaataja küsib: kas uriini süstimine teeb tomatid punaseks?

12.04.17 ... Nõukogude ajal levis kuulujutt, et kui tomatitesse süstida uriini, siis lähevad need punaseks. Teadussaate "Novaator" vaataja küsis meie käest, kas see ka päriselus toimib. Küsisime seda akadeemiku ja Eesti maaülikooli taimefüsioloogia professori Ülo Niinemetsa käest.

Miks kingapaelad lahti tulevad?

12.04.17 ... Kuidas neid ka siduda, on kingapaeltel komme lahti tulla kõige ebasobivamatel hetkedel. Nähtust kiirkaamerate ja mehaanilise pendliga uurinud füüsikud nendivad nüüd, et kõik sõlmed lähevad lahti samadel põhjustel. Tüüpiliselt paelte sidumiseks kasutatavad sõlmed sobivad nende pideva liikumise talumiseks aga lihtsalt erakordselt halvasti.

Elu võib leida isegi 10 kilomeetri sügavusel maakoores

12.04.17 ... Lihtsamad eluvormid võivad suuta trotsida ka kilomeetrite sügavusel ookeanipõhja all valitsevaid äärmuslikke tingimusi, viitavad maailma sügavaima süviku lähistel asuva mudavulkaani juurest kogutud setted. Tähelepanekud parandavad potentsiaalseid väljavaateid leida elu teistelt planeetidelt.

Teadlased jälgisid hüdra kogu närvisüsteemi tegevust

12.04.17 ... Hüdra on väike lihtsakoeline läbipaistev veeloomake, kelle algeline närvisüsteem kujutab endast pelgalt neuronite hajusat võrgustikku. Nüüd on teadlased reaalajas jälginud, kuidas hüdra närvisüsteemi kõik neuronid laenglevad ehk saadavad edasi elektrilisi närvisignaale.

Andra Siibak: e-riigi alustalaks on inimesed, mitte tehnoloogia

12.04.17 ... Täna rääkis Tartu ülikooli meediauuringute professor Andra Siibak ülikooli aulas toimuval inauguratsiooniloengul “E-rahva manifest“ sellest, millest tuleks internetti ja sotsiaalmeediat kasutades lähtuda ja kuidas infotehnoloogilisi lahendusi igapäevaelu parandamiseks veelgi paremini ära kasutada.

Palju õnne! Eesti kontuur saab täna 100-aastaseks

12.04.17 ... Täna sada aastat tagasi jõustus määrus, millega esmakordselt liideti pea kõik eestlastega asustatud alad ühe haldusüksuse alla. Kuigi piiride selginemine võttis sõjasündmuste keerises veel aega, võime siiski öelda, et sel päeval tekkis kaardile Eesti haldusjaotuslik kontuur selle tänapäevases mõttes, kirjutab Tartu ülikooli geograafia osakonna teadur Taavi Pae.
unustasid vaadata teadussaadet?