Teadlased kaardistasid nüüdisinimestele tulu toonud neandertallaste pärilikkusaine

(Foto: AP/Scanpix)
Jaan-Juhan Oidermaa
18.11.2016 17:14
Rubriik: Ühiskond

Kümnete tuhandete aastate eest kohtasid Aafrikast väljarännanud nüüdisinimesed neandertallasi ja teisi ürginimesi ning said mõnikord pärast nendega kohtumist ka ühiseid järeltulijaid. Geeniteadlased on leidnud nüüd inimeste genoomis enam kui sada piirkonda, kuhu lisandunud ürginimeste pärilikkusaine lõigud aitasid inimestel vaenulikus maailmas paremini hakkama saada.

''Suurem osa sõelale jäänud toonastele nüüdisinimestele potentsiaalselt kasulikest piirkondadest seostuvad immuunsüsteemi töö ja naha pigmentatsiooniga. Sellele on viidanud ka mõned varasemad uuringud. Samuti leidsime näiteks viiteid, et paaritumise läbi inimese genoomi sattunud geenialleelid aitasid neil paremini hakkama saada näiteks kõrgmägedes,'' selgitas Washingtoni ülikooli bioloog ja ajakirjas Current Biology ilmunud uurimuse esimene autor Rachel M. Gittelman ERR Novaatorile antud intervjuus.

Kokku tuvastas Gittelman kolleegidega potentsiaalselt kasulikke piirkondi 126. Kui tavaliselt esineb neandertallaste ja denisova inimeste erinevaid pärilikkusaine lõike vähem kui iga 20. inimese genoomis ehk nende suhteline sagedus on suhteliselt väike, siis teadlaste tähelepanu püüdnud geenivariante leidub mõnes uurimise alla võetud populatsioonis isegi 65 protsendi inimeste genoomis.

Teisisõnu on need olnud minevikus teatud keskkondades piisavalt kasulikud, et inimrühmades laiemalt levida. ''Mõnel juhul võis näha, et üks sama inimese geenikoopiast oli pärit neandertallaselt ja teine denisova inimestelt,'' muigas Gittelman. Kokku haaras analüüs 1523 inimest.

Töörühm pani seejuures tähele, et 80 protsenti avastatud pärilikkusaine lõikudest asuvad genoomi regulatoorsetes, mitte valkude kodeerimise eest vastutavates piirkondades. ''Kuigi kokkuvõtlikult pole vastavat statistilist analüüsi tehtud, tundub loogiline, et suurem osa teistelt liikidelt pärinevast pärilikkusainest paikneb just seal. Sel on seal väiksem võimalus tekitada tõsiselt kahjulikke mutatsioone ehk evolutsioon ei saa sellest nii kiiresti lahti. Nii on vastavatel lõikudel ka rohkem aega osutuda teatud keskkondades kasulikuks,'' mõtiskles bioloog.

Gittelman nentis, et otseselt on teistelt ürgsetelt inimliikidelt saadud geenipiirkondade otsese kasulikkuse proovile panemine võib osutuda küllaltki keerukaks. ''Mõned geenid avalduvad vaid kindlates kudedes. Samuti erineb selle määr. Vaid üht tüüpi rakkudega katseid tehes võiksid sa seeläbi järeldada, et n-ö võõral DNA-l polegi suuremat mõju,'' sõnas bioloog. Hoolikalt kavandatud põhjalike katsetega võiks see siiski võimalik olla.

Samal ajal rõhutas ta, et rohkem tähelepanu peaks pöörama ka seni suheteliselt väheuuritud inimrühmade, sh melaneenlaste fenotüübi kirjeldamise, et mõista paremini neandertallaste ja denisova inimeste pärandi kasulikkust populatsiooni tasandil.

Kokkuvõtlikult moodustab neandertallaste pärilikkusaine tänapäeval Euroopas ja Aasias elavate inimeste genoomist umbes kaks protsenti. Kagu-Aasia ja Melaneesia päritolu inimeste genoomis leidub veel täiendavalt umbes 2—4 protsenti devisova inimeste pärilikkusainest.

Kui Washingtoni ülikooli teadlased uurisid nüüdisinimestele kasulikuks osutunud pärikkusainet, siis California ülikooli töörühm järeldab, et evolutsioon sai ajastuste vältel lahti suuremast osast neandertallaste pärilikkusainest, mis nüüdisinimeste genoomi sattus.

Ivan Jurici ja ta kolleegide töö põhineb arvutimudelil, mis võimaldas mõista inimgenoomis leiduvate neandertallaste pärilikkusaine lõikude vahekauguse ja loodusliku valiku tugevuse vahelisi seoseid. Mudeli kohaselt olid suuremal osal neandertallaste geenialleelidest kergelt kahjulik mõju. PLOS Genetics avaldatud töö kinnitab seega, et looduslik ja suguline valik pole väiksemates, neandertallasi iseloomustanud populatsioonides sedavõrd tugev.

Tulemused vihjavad, et arvukama neandertallaste populatsiooni korral oleks evolutsioon paljud inimestele edasi antud pärilikkusaine lõigud nende genoomist aja jooksul välja rookinud. ''Samas töötas looduslik valik paremini suuremates nüüdisinimeste rühmades, misläbi näeme ka neandertallaste pärilikkusainet tänapäeval ikkagi suhteliselt vähe. Muidugi on põnev mõelda, et kui maailmas oleks elanud toona rohkem neandertallasi, võiks ka meis endis olla neandertallast oluliselt rohkem,'' mõtiskles Juric.

Webinar: tõejärgset ühiskonda lahkavad Lauristin ja Pettai

Toimus infoühiskonna keskuse webinar, mis keskendus tõejärgse ühiskonna teemale, vaadates kuidas see mõjutab nii poliitilisi kui isiklikele otsustusprotsesse.

Maailma keelerikkust võis kujundada vihm

Maailma inimesed kõnelevad ligi 7000 keelt. Keeled ei ole jaotunud aga mööda maakera pinda ühtlaselt, vaid mõnes kandis on neid rohkem, teisal vähem. Kuidas on see küll nii kujunenud? Nüüd on rühm teadlasi eesotsas Michael Gaviniga Ameerika Ühendriikide Colorado osariigiülikoolist jõudnud vastusele lähemale üllatavalt lihtsakoelise arvutimudeli abiga.

Magistritöö: tõhusam andmetöötlus aitaks kaasa liiklusõnnetuste arvu vähendamisele

Ott Nauts uuris Tartu ülikoolis kaitstud magistritöös raskete ilmaolude ja riiklike pühade mõju liiklusõnnetuste toimumisele. Autor leiab, et erinevatesse andmebaasidesse kogutava info parema seotuse ja analüüsi abil saaks operatiivteenistuste tegevust edaspidi tõhusamalt planeerida ning vähendada ka liiklusõnnetuste tagajärjel tekkivat kahju.

Kaitsemaagia tagab turvalisuse meie endi väljamõeldiste ees

Eesti kirjandusmuuseumi folkloristika osakonna teadur Reet Hiiemäe kaitses aasta alguses doktoritöö, mis räägib sellest, kuidas inimesed kaitsevad end oma pärimuslikele eelteadmistele tuginedes hirmsate olukordade või üleloomulike olendite eest. Doktoritöö annab vastuse ka küsimustele, kuidas ja miks muutuvad pärimuslikud enesekaitsemehhanismid ajas.

Arheoloog: savinõude valmistamine tegi inimesed paiksemaks

Ester Oras lisab tavapärasele arheoloogitööle keemilise lisamõõtme – ta kasutab Tartu ülikooli keemialaborites erinevaid masinaid, mis võimaldavad lugeda sajanditevanustest potikildudest või metallanumatest välja nende pika loo.

Kunstimuuseumi lapsmuumiad kõnelevad 3200 aasta tagusest ajast

Tartu ülikooli kunstimuuseum avab Egiptuse hauakambrist inspireeritud mängulise näituse, kus esitleb kõiki kunstimuuseumi ehtsaid Egiptuse muumiaid.

Magistritöö: paarisuhtevägivalla puhul keskendutakse liiga palju alkoholile

Paarisuhtevägivalla juhtumites keskenduvad tunnistajad, kannatanud ja õigussüsteemi esindajad vägivallatseja asemel liiga palju alkoholile, selgus Tartu ülikooli sotsioloogia magistrandi Virve Kassi kaitstud väitekirjast.

Veebiseminaril räägiti avalikust tähelepanust erivajadustega inimestele

Mis on kogemusnõustamine ja kes on kogemusnõustaja? Millist tähelepanu peaksid erivajadustega inimesed saama avalikkuses? Millised on eetilised piirid ajakirjanduses ja sotsiaalmeedias? Kui palju me puude või erivajadusega inimeste elust teame ja mida me peaksime teadma?

Keskaja Tallinna keskmine pätt oli noor mees

Kesk- ja varauusajal olid võllamäed Eesti alal küllaltki levinud hukkamispaigad, kuid arheoloogiliselt ei ole neid väga põhjalikult uuritud. Kõik, mida võllamägede kohta teame, pärineb kirjalikest allikatest ja üksikutest päästekaevamistest. 1994. aastal päästekaevamistega Tallinna võllamäelt leitud inimluude uurimise esmased tulemused reedavad aga mõndagi nii 500 aasta taguste karistusviiside kui ka kurikaelte tollase elu kohta.

Robootik: robotile ei peaks kehtima erilised turvareeglid

Jaanuari-veebruari Horisondile antud intervjuus ütles TTÜ biorobootika keskuse juht Maarja Kruusmaa, et ei näe põhjust, miks peaks robotitele kehtima teistsugused nõuded kui näiteks autole või nõudepesumasinale

Doktoritöö: Eesti karikatuuris puudus klassikaline propaganda

Sõdadevahelisel perioodil eestikeelses ajakirjanduses ilmunud karikatuure ja nendes ''vaenlase'' kuju tekkimise protsessi analüüsinud Tallinna ülikooli humanitaarteaduste instituudi doktorant Antonia Nael leiab, et karikatuurides ei ole võimalik rääkida propagandast selle sõna täielikus mõttes.

Selles, kuidas me kõneleme ja kirjutame, võib “süüd heita” eesti keele vaarisale härra Blumele

Kui inimestelt küsida, mis neile seostub 17. sajandi eesti kirjakeelega, vastatakse tavaliselt usk, katekismus, võõrmõju või Forselius. Uuenduslikkust ei mainita – seda seostatakse pigem tänapäevase keelearendusega. Samas leidus innovaatilisust ka 17. sajandi eesti kirjakeele kujundamisel, kirjutab Tartu ülikooli eesti ja soome-ugri keeleteaduse doktorant Liina Pärismaa. Et saada selgemat pilti selle aja kirjakeele uuenduslikkusest, vaatame esmalt keskkonda, milles kirjakeel tekkis ja arenes.

Sotsiaalmeedia suurandmeid tõlgendada polegi nii lihtne

Kaubandusettevõtted, mobiilirakendused, sotsiaalmeedia – kõik koguvad tänapäeval andmeid kasutajate kohta. Sotsiaalteadlasi huvitavad uued tööriistad, millega tõlgendada andmeid nii, et suurest "andmepajast" välja võttes ei läheks kaduma kontekst ja ühes sellega ka tegelik tähendus, selgitab Tartu ülikooli ühiskonnateaduste instituudi infosüsteemide assistent Maris Männiste.

Teadlased arutlesid suurandmete ja keeleteaduste vaheliste seoste üle

Suurandmed on moesõna erinevates teadusvaldkondades. Kuidas aga kasutab tänapäevane keeleteadus ära suuri tekstiandmeid, selgitasid Tartu ülikooli kvantitatiivse keeleteaduse teadur Kristel Uiboaed, arvutilingvistika dotsent Kadri Muischnek ja eesti keele vanemteadur Liina Lindström.

Aasta leid arheoloogias: keskaegne veejuhe ja adrajäljed Tallinna kesklinnas

Tallinna kesklinnas Pärnu maantee ääres looduskaitsealuse hõlmikpuu kõrval laiub praegu veel tühi, aiaga ümbritsetud ala. Lähiaastatel peaks sellele, Pärnu maantee 31, 33 ja 35 ja Peeter Süda 4 kinnistuid hõlmavale krundile kerkima uus kontori- ja elumaja. Seoses ehitusplaanidega uuriti 2016. aasta augustis–septembris arheoloogiliste kaevamiste käigus läbi umbes 3000 ruutmeetri suurune ala. Tegemist on pindalalt ühe suurema arheoloogilise uuringuga Tallinnas pärast kaevamisi Vabaduse väljakul 2008.–2009. aastal.

100 sekundi video: uusaastalubaduse abil jõukamaks

Tartu ülikooli sotsioloogia assistent, EBSi doktorant ja MTÜ Rahatarkus kaasasutaja Leonore Riitsalu annab nõu, kuidas uuel aastal edukamalt raha säästa ja seeläbi jõukamaks saada.

Tiibeti kiltmaa asustasid juba kütid-korilased

Tuhandete aastate eest jätsid kuus Tiibeti kõrglaval ringi uitavat rändurit Chusangi kuumaveeallika kaldale ladestunud mutta oma käe- ja jalajäljed. Süvendite tekkeaega eelnevast täpsemini määranud teadlasrühm järeldab värskes töös, et kütid-korilased vallutasid maailma kõrgeima kiltmaa vähemalt 7400 aasta eest, suutes seal hakkama saada ka põllupidamise pakutavate hüvedeta.

Doktoritöö: sanitaarolude paranemine pikendas Eesti linnaelanike eluiga

Puhta joogivee kättesaadavuse paranemine vähendas oluliselt 19. sajandi lõpu Eesti linnades imikusuremust, mis pikendas omakorda linnaelanike keskmist eluiga, selgub Eesti linnaelanike suremust uurinud Tallinna ülikooli ühiskonnateaduste instituudi doktorandi Hannaliis Jaadla väitekirjast.

Kas kärisev hääl teeb naised kuuldavaks ja vähendab palgalõhet?

Ühiskondlikud võimumustrid peegelduvad inimestevahelises suhtluses. Neid mustreid võivad mõjutada lugematud faktorid alates partnerite vanusevahest ja lõpetades sellega, mis laadi suhtega tegemist on. Muu hulgas võib võimusuhteid märgata ka keelekasutuses. Suhtluspartnerite omavahelisi positsioone võib kirjeldada näiteks selle kaudu, kes vestlustes rohkem rääkida saab, kes jututeemasid valib või kes partneri(te)le rohkem vahele segab, kirjutavad Tartu ülikooli eesti keele foneetika teadur Pärtel Lippus ja foneetika doktorant Kätlin Aare.

Ettevõtlus aitab tutvustada arheoloogia vajalikkust

Tartu ülikooli ajaloo ja arheoloogia instituudi arheoloogia laboris on hakatud aktiivselt tegelema ettevõtlikkuse arendamisega. Põhjuseid selleks on mitmeid, rääkis arheoloogia labori koordinaator Ester Oras Tartu ülikooli ajakirja ettevõtluse erinumbris.

Teaduse sotsiaalsest korraldusest läbi teadusfilosoofia prisma

„Teadusfilosoofias nähakse üha selgemalt, et see, kuidas teaduse ümber otsuseid langetatakse, mõjutab teaduse tegemist,“ rääkis Jaana Eigi kultuurilehes Sirp Margus Maidlale. Jaana Eigi kaitses Tartu ülikoolis filosoofia erialal doktoritöö teaduse sotsiaalse korralduse teemal.

Uus aasta toob lisasekundi

Kellel järgmine aasta juba ette eriti meeldiv paistab, on seekord õnnega koos – 2017. aasta kestab Eestis ja suuremal osal idapoolkerast tavapärasest sekundi võrra kauem. Astronoomilise ja aatomkellade aja vastavusse viimiseks näitab 1. jaanuaril kell 1.59.59 järel 2.00.00 asemel ametlikult aega 1.59.60.

Mida me näeme, kui me näeme vaeva?

Mida me näeme, kui me näeme vaeva, küsib Tartu ülikoolis tajuverbe ja nende erinevaid tähendusi uuriv doktorant Mariann Proos.

Doktoritöö: Paremäärmuslased mängivad inimeste tunnetel ja lihtsatel sõnumitel

Tartu ülikooli kultuurikommunikatsiooni ja semiootika nooremteadur Mari-Liis Madisson analüüsis oma doktoritöös Eesti paremäärmuslaste veebisuhtlust. Doktoritöö toetus kultuurisemiootika raamistikele, mis võimaldasid selgitada paremäärmusliku inforuumi eri tasanditel aset leidvat suhtlust ja selle keskseid väärtusi.

100 sekundi video: kus tähistavad jõule rahvusvähemused?

Tartu ülikooli inimgeograafia doktorant Veronika Mooses uuris, kuhu liiguvad pühade ajal pealinna elanikud ning leidis eesti ja vene keelt rääkivate inimeste vahel mitmeid erinevusi.

Innuiitidel aitas külmaga kohastuda ürginimeste pärilikkusaine

Innuiitidel ja põlisameeriklastel aitasid Põhja-Ameerika karmis kliimas hakkama saada kümnete tuhandete aastate väljasurnud ürginimeste pärilikkusaine, viitab üksikasjalik geenianalüüs.

Anne Lill: antiikkultuuri tundmata ei saa ennast eurooplaseks pidada

Antiikkirjanduse tõlkeid ilmub eesti keeles harva. Oktoobris avaldas Tartu Ülikooli Kirjastus Euripidese kahe tragöödia tõlke Tartu Ülikooli klassikalise filoloogia emeriitprofessori Anne Lille sulest. Oktoobris tähistas Anne Lill ka oma 70. sünnipäeva.

Tartu ülikooli magistrantide õppevideod aitavad eakatel Euroopa Liitu paremini mõista

Tartu ülikooli Johan Skytte poliitikauuringute instituudi kursuseprojekti raames valmisid vanemaealistele suunatud Euroopa Liidu alased õppevideod.

Teadus kolme minutiga: Sander Paekivi ja inimkeele dünaamika

Pessimistliku prognoosi kohaselt sureb sajandivahetuseks välja 90 protsenti täna kõneldavatest keeltest. Kuidas protsessi teadlikult sekkuda, sellest räägib Tallinna ülikooli füüsika doktorant Sander Paekivi.

Kolmeaastaselt tehtav test aitab märgata potentsiaalseid ühiskonna heidikuid

Murdosa elanikkonna arvele saab kanda lõviosa kuritegevuse ning tervishoiu -ja sotsiaalsüsteemiga seonduvatest kulutustest, näitab Uus-Meremaal enam kui 30 aastat väldanud suuruuringu tulemused. Täiskasvanuea majanduslikku koormat saab aga samas ennustada lihtsa kolmeaastaselt tehtava laste vaimset ja füüsilist võimekust mõõtva testi tulemuste alusel.