Astronaut: me ei saa veel pikalt kuhugi mujale põgeneda

Douglas Wheelock 2016. aastal. (Foto: NASA Johnson/Creative Commons)
Jaan-Juhan Oidermaa
28.09.2016 22:09
Rubriik: Universum

Eestit külastanud USA astronaut Douglas Wheelock leiab ERR Novaatorile antud intervjuus, et kõrgemate eesmärkide, nagu inimeste Marsile saatmise, puhul on teekond lõppeesmärgist tähtsam. Samal ajal ei tohi aga unustada aga koduplaneedi enda eest hoolt kandmist

Ma pean seda lihtsalt küsima, kuidas esimene tiir ümber Maa Teie maailmapilti muutis?

Hakkasin nägema Maad kosmoselaevana. See on klišee, et me ei näe kosmosest piire, kuid see peab täiesti paika. Eriti kui see puudutab õhu- ja veekvaliteeti jne. Võid näha väga kiiresti ja lihtsalt, kuidas me hingame sama õhku, sama saab öelda veeringe kohta. See, mida me oma planeediga teeme, mõjutab inimesi üle terve planeedi. See oli minu jaoks suur ilmutus.

Nii et esimene tunne oli minu jaoks teatav aukartus. Siis hakkasin mõtlema, miks me ometi üksteisega võitleme ja konflikte on sedavõrd palju, kui peaksime pingutama ja suunama oma tähelepanu sellele, kuidas selle planeedi eest paremini hoolitseda. Me ei saa veel pikalt kuhugi mujale põgeneda. Kui Kuu peale minna, siis pole seal midagi ees. Oleme üksi ja kui tahame ellu jääda, siis peame selle maailma eest hoolt kandma.

Olete rahvusvahelise kosmosejaamaga ühel või teisel moel seotud olnud praktiliselt selle püsivast asustamisest peale ja seal on ka inimesed üle 16 aasta järjest elanud. Kas Maa-lähedane orbiit pole sellisel kujul juba oma võlu kaotanud?
Meil kõigil on veidi sipelgad püksis. Meil on siin kosmosejaam, kus jätkuvalt teadust teeme, kuid peame minema palju kaugemale, et midagi ''avastada''.

Paralleeli võib tuua maadeavastajatega. Seilame praegu rannikust täpselt nii kaugel, et see vaevu kätte paistab. Pladistame ringi ja kui ütleme, et oleme avastuste tegemise lõpetanud, siis jõuame paari tunniga kindla pinna peale. Nii ei saa me olla päris kindlad, mis me kaugemalt leiame. Kuid oleme nüüd valmis end Maa gravitatsiooniväljast lahti rebima, et külastada uuesti Kuud, asteroide ja maanduda viimaks Marsil.

Kas rahvusvaheline kosmosealane koostöö on praegu pigem hädavajadus, kuna üksikutel riikidel napib lihtsalt ressursse, et üksinda läbi lüüa või kätkeb see endas midagi enamat? Hiina põhjal võib näha, et kui poliitilist tahet on, siis on võimalik ka omapäi hakkama saada..
(Kosmose uurimine) nõuab paljude riikide koostööd. Oleme väga põnevil, et Eesti Euroopa Kosmoseagentuuri liikmeks sai. Sellest saab hämmastav partnerlussuhe. Eesti nagu ka Ameerika ei saa ega ka tohiks seda üksinda teha. Me hingame kõik sama õhku ja jagame samu veeressursse. Me peame üleilmselt koostööd tegema. Sellel on täiendav väärtus.

Kui töötad koos suurejooneliste teadusprojekti kallal – näiteks süvakosmose missiooni nimel või miks mitte, teed kasvõi rahvusvahelises kosmosejaamas teadust, ja omavahel asju koordineerid, sul on hea meeskond ja koostöö laabub, siis on sul raske öelda: ''Nüüd kavatsen ma sind rünnata'', Maal konflikt algatada või üksteisega tülitseda.

Selle suurepärane näide on meie suhe venelastega. Ameerika ja Venemaa suhted on praegu Maal pingelised mitmel põhjusel. Meie koostöö kosmoses on aga nii tugev, et meie lugejad osatavad alati, mida kõike suudame koos kosmoses saavutada, kuid miks me seda maisemates küsimustes ei tee.

Viimasel aastatel oleme näinud kosmosevaldkonnas ka erasektori tugevat tõusu. Milliseid tundeid see tekitab, kui meedia tähelepanu neile koondub? Suur nende poolt kasutatavast tehnoloogiast on ju riiklike kosmoseagentuuride nagu NASA aastakümnete pikkuse töö vili.
Me arvame NASA-s, et see on imetore. Kui sul on energiast pakatav kaubandusbaas, era- ja iduettevõtted ning suured tegijad nagu SpaceX, Boeing ja Orion ja nende all väiksemad ettevõtted, mis omakorda neile osi tarnivad, siis pole see hea mitte ainult meie riigile, vaid tervele maailmale.

Osa NASA laiemast plaanist, eriti kosmosejaama ja Maa-lähedase orbiidi kontekstis, on anda üle see eraettevõtetele, samal ajal kui meie ise süvakosmost uurime. See on osa NASA nägemusest julgustada ja äratada huvi noorematest lastest kuni üle maailma paiknevate suurettevõteteni välja.

Erakätes olev kosmosetööstus ei saaks praegu omaette valitsuspoolse toetuse ja tellimusteta omapäi hakkama?
NASA saab jagada iduraha, et neid aidata. Oleme mõnes mõttes toetanud algset rahavoogu andmaks neile impulssi, et need ettevõtted tulevikus ellu jääksid.

Mainisite varem, et meil on vaja meie enda planeedi eest paremini hoolt kanda, rääkimata kõigist muudest probleemidest, mida meil lahendada tuleb, miks me üleüldse suurte eesmärkide, nagu teiste planeetide koloniseerimine püüdlema peame?
Mõtlen sellele veidi teisiti. Minu jaoks on tähtis teekond. Muidugi oleks ühel päeval lahe näha, kuidas Marsil maandume ja sinna oma jälje jätame ning see oleks tähtis hetk, kuid keskenduksin aastatele, mis meid sellest lahutavad. Mis meiega juhtub? Mis me selle käigus iseendi, inseneeria, tehnoloogia ja omaenda planeedi kohta teada saane? Mida me nende 20 aastaga avastame, mida me veel ei tea?

Kui vaatame neid suuri missioone, mille lõppeesmärk on näiteks Marss ja üritame nende hinda õigustada, siis näen ma nägemust, mis meiega juhtub ja teekonna võlu. Tahame inspireerida teadusest huvituma kahe põlvkonna jagu õpilasi. Kui ma vaatan eriti väiksemaid lapsi, siis on neil igaühel sees väike säde, mis ütleb: ''See on lahe ja ma tahaksin seda teha ja pean õppima selleks seda''. Meie asi on neid leeke õhutada, et seda lõkkele puhuda, innustada nende avastamisvaimu ja kirge.

Kuna olete ise sage Twitteri kasutaja, siis millist rolli sotsiaalmeedia ja otsesuhtlus selle kõige juures mängima peaks?
Elame ühiskonnas, mille oluline osa ei loe ajalehti ja kuula peaaegu mitte kunagi raadiot. Osa ühiskonnast kasutab aga telefone sõnumite saatmiseks, sotsiaalmeedias suhtlemiseks ja milleks kõigeks muuks. Me (NASA) ei võta sotsiaalmeediat appi vaid selleks, et kosmos Maale tuua ja see millekski reaalseks muuta, vaid ka selleks, et köita selle rühma kujutlusvõime näiteks läbi Instagrami.

Käisin kasvõi täna koolides ja vastasin seejärel Twitteris lastele, kes pole eales unistanud, et neil on kosmosevaldkonda asja. Kui nende küsimustele vastata, siis hoiab see nende huvi ja nad tunnevad end osana sellest, mida me teeme. See on väga-väga tähtis. Sul on vaja jõuda ühiskonna iga rühmani.

Elukõlblikud eksoplaneedid said kataloogi kirja

Puurides pilgu tähistaevasse me pea kohal võib kergesti tekkida küsimus: huvitav, kui paljude tähtede juures võib olla planeete, millel on elu.

Veenuse atmosfääris märgati tuhandete kilomeetrite laiust hiidlainet

Jaapani teadlased tabasid Veenuse ülaatmosfäärist enam kui 10 000 kilomeetri laiuse paigalseisva rõhulaine. Vähemalt nelja päeva vältel planeedi atmosfääris möirgavaid tuuli trotsida suutnud struktuuri võib pidada teadaolevalt suurimaks omataoliseks terves Päikesesüsteemis.

Suri astronaut Gene Cernan, viimasena Kuu pinnal käinud inimene

Esmaspäeval suri Texase osariigis 82-aastasena endine USA astronaut Gene Cernan, kes oli viimasena Kuu pinnal käinud inimeseks.

USA kosmosefirma SpaceX kanderakett startis edukalt

USA kosmosefirma SpaceX kanderaketi Falcon 9 start möödus laupäeval edukalt, teatas ettevõtte esindaja.

Kuu võis tekkida ka mitme kokkupõrke tulemusel

Teadlastel on jälle uusi mõtteid selle kohta, kuidas tekkis Kuu.

Noorde tähte tulvab komeete

Ühte kenasse noorde tähte, meist umbes 95 valgusaasta kaugusel, kukub hulgaliselt komeete.

Galaktiline diskokuul välgub ''hädises kääbusgalaktikas''

Kui inimesed näeksid raadiolained, vilguks taevas pidevalt nagu diskokuul. Rühm astronoome leiab nüüd, et esmakordselt kümnekonna aasta teadlaste tähelepanu püüdnud ülilühikeste ja -energeetiliste raadiolainete allikad asuvad väljaspool Linnuteed, Maast miljonite ja isegi miljardite valgusaastate kaugusel.

Õhtusöök maailma lõpus ehk mis saab elust tulevikus

Lõõmav päikesepaiste, talumatu temperatuur ja miljonite ruutkilomeetrite jagu üdini läbikuivanud pinnast. Maa pole miljardite aastate pärast kuigi elusõbralik paik. Aasta lõpus on kohane heita pilk planeedi kaugemasse tulevikku ja teha ülevaade elu viimastest hingetõmmetest. Kasvõi selleks, et uuel aastal seda senisest kõrgemalt hinnata.

Tumeainet on ajapikku vähemaks jäänud

Tumeaine, mõistatusliku loomuga ollus, mida universumis on rohkem kui tavalist ainet, ei ole mitte ainult silmale nähtamatu, vaid tuleb välja, et osa temast võib olla ajapikku ka kaduma läinud.

Tumeaine on arvatust ühtlasem ja hõredam

Salapärane tumeaine, mida on täis terve maailmaruum, kuid mille olemust keegi ei tunne, võib olla natuke hõredam ja maailmaruumis natuke ühtlasemalt jaotunud, kui seni arvatud.

Eesti õpilased tegid rahvusvahelisel astronoomia ja astrofüüsika olümpiaadil ajalugu

Kõik Eesti võistkonna liikmed pälvisid Indias peetud olümpiaadil kõrge tunnustuse, kuldmedaliga tuleb koju Tallinna reaalkooli 12. klassi õpilane Taavet Kalda.

Kaugel eksoplaneedil sajab vääriskive

Maast tuhande valgusaasta kaugusel asuval hiiglaslikul eksoplaneedil HAT-P-7b puhuvad tugevad tormituuled ning sajab tõenäoliselt safiire ja rubiine, viitavad Kepleri kosmoseteleskoobiga tehtud vaatlused.

Alpha Centauri on tõesti kolmiksüsteem

Alpha Centauri on tõepoolest kolmiktäht, mitte kaksiktähe ja üksiktähe juhuslik taevane kokkusattumus, teatavad prantsuse astronoomid uute ja täpsete vaatluste põhjal. Nõnda lahendavad nad sajandivanuse vaidluse.

Suri astronaut John Glenn

USA astronaut John Glenn suri 95-aastasena, teatas neljapäeval Ühendriikide meedia ja tema nime kandev Ohio ülikool.

Katused koguvad kosmosetolmu

Linnamajade katustele jääb ajapikku igasugust sodi ja kõntsa. Kuid kes oleks võinud arvata, et selle sodi seest leitakse ühel päeval sellist peent kraami nagu kosmosetolm?

Teadlased leidsid astronautide silmanägemise halvenemise põhjuse

Kosmos muudab inimesi. Seda mitte ainult psühholoogilises mõttes, vaid ka kehaliselt. Näiteks painab kosmonaute ja astronaute pika missiooni järel tihti luude hõrenemine, lihaste kärbumine ja kaugnägelikkus. Arstiteadlased teatavad nüüd, et on kindlaks teinud silmanägemise halvenemise tõenäolise põhjuse.

Väike hele asteroid pöörleb kiiresti

Astronoomidel on esimest korda õnnestunud üksikasjalikult vaadelda üht väga väikest asteroidi. Maa-lähedasel asteroidil nimega 2015 TC25 on läbimõõtu ainult umbes kaks meetrit. Samal ajal on ta huvitaval kombel ka üks kõige heledamaid Maa-lähedasi asteroide, mis eales avastatud, sest peegeldab tagasi umbes 60 protsenti selle pinnale langenud valgusest.

Roskosmos: suur osa veolaevast Progress põles atmosfääris ära

Enamik mehitamata veolaeva Progress tükkidest põles varsti pärast starti atmosfääris ära, teatas Vene kosmoseagentuur Roskosmos neljapäeval.

Linnutee tähtede taga oli peidus galaktikate superparv

Mõnikord juhtub, et me ei näe väga suuri asju sel lihtsal põhjusel, et midagi on ees ja teeb pildi segaseks. Nüüd tuleb välja, et otse meie Linnutee galaktika tähtede taga asub hiiglaslik galaktikate superparv, millel on pikkust üle 380 miljoni valgusaasta. Kaua varjatud struktuur on saanud nimeks Purjede superparv, sest asub Purjede tähtkujust meist umbes 800 miljoni valgusaasta kaugusel.

''Võimatut'' raketiajamit kirjeldav uurimus avaldati teadusajakirjas

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri Johnstoni kosmosekeskuse teadlasrühm kirjeldab eelretsenseeritavas teadusajakirjas elektromagnetilist ajamisüsteemi, mis tõukaks kosmoselaevu edasi kasutamata seejuures grammigi kütust või propellanti. Töös tehtud tähelepanekud on vastuolus klassikaliste füüsikaseadustega.

Suur täht on ümaraim keha, mida kunagi mõõdetud

Nii nagu maakera pole tegelikult ideaalselt ümmargune kera, ei ole seda ka Päike ega teisedki tähed. Telje ümber pöörlemisest tekkiv tsentrifugaaljõud teeb muidu ümarad tähekehad natuke lapikuks. Päikese raadius on seetõttu ekvaatori suunas umbes kümme kilomeetrit pikem kui pooluste suunas.

Teadlased vaatlevad eksoplaneedilt peegeldunud valgust

Kui näeme taevas superkuud, siis peamiselt tänu sellele, et Kuu pinnalt peegeldub meiele Päikese valgus. Kui astronoomid avastavad kauge tähe juurest eksoplaneedi, siis enamasti tänu sellele, et planeet paneb tähe valguse võbelema või natuke tuhmuma.

Galerii ja video: esmaspäeval nägi aasta eredaimat täiskuud

Hea õnne korral võib esmaspäeva õhtul ja öösel silmata taevalaotusel ühte sajandi eredamat täiskuud.

Tumeenergia võib universumi rebestada järk-järgult

Enamik teadlasi on tänapäeval veendunud, et universum algas Suure Pauguga. Kuid kuidas universum kord lõppeb, selle kohta nii suurt selgust ei ole. Kõige levinuma arusaama järgi jääbki universum paisuma, galaktikad üha kaugenevad üksteisest, tähed kustuvad, planeedid jahtuvad, midagi erilist enam ei toimu ja kõik käib ajapikku alla.

Paljas must auk kihutab ilmaruumis üksinda ringi

Astronoomid on leidnud taevast suure musta augu, mis tuhiseb seal ringi peaaegu täiesti üksinda. Tavaliselt asuvad nii suured mustad augud mõne galaktika keskmes, kus neil on ümber üsna tihedalt tähti ja tähtedevahelist gaasi.

Ohtlikke asteroide on teada juba 15 000

Öelda, et maailmaruum on ohte täis, oleks ilmselge liialdus, sest suurem osa ilmaruumist on tühi mis tühi, aga asteroide, mis mingi tõenäosusega võiks mingil ajal maakera tabada ja siin suuremat või väiksemat pahandust teha, on nüüd teada ja kataloogi kantud tervelt 15 000 ja on kindel, et tegelikult on neid veel palju-palju rohkem.

Pluuto taevas hõljub mürgipilvi

NASA kosmosesond New Horizons tuhises kääbusplaneet Pluutost mööda juba möödunud suvel, aga selle kogutud andmete allalaadimine maakerale jõudis lõpule alles möödunud nädalal. Andmeid analüüsides kohtame seal suuremaid ja väiksemaid üllatusi, mida esmapilgul ei nähtud või ei märgatud, näiteks ilmanähtuste kohta.

Kaugelt tulnud taevakehad vihjavad üheksandale planeedile

Ameerika astronoomid on leidnud uusi tõendeid, et Päikesesüsteemi kaugetel aladel, kaugel Neptuuni orbiidi taga tiirutab ringi senitundmata üheksas planeet.

ESA: Marsile kukkunud maandumismoodul võis plahvatada

Euroopa kosmoseagentuuri (ESA) missioonijuhtimiskeskuse juht ütles reedel, et maandumismoodul Schiaparelli kukkus Marsi pinnale, millele järgnes tõenäoliselt plahvatus.

Koletuslikud röntgensähvatused panid astronoomid kukalt kratsima

Rühm astronoome on avastanud kaks ülieredat röntgenkiirte allikat, mille poolt kiiratav energiahulk võib käesoleva lause lugemiseks kuluva ajavahemiku jooksul muutuda Päikese kogu energiatoodangust kümneid miljoneid kordi rohkem.