Marsi-kulgur Opportunity on tegevuse lõpetanud ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: WMC

NASA Marsi-kulguri Opportunity päevad on lõpuks loetud.

Kulgur, mis algse kava järgi pidi tegutsema vaid 90 päeva ja kulgema vaid ühe kilomeetri, askeldas punasel planeedil lõppkokkuvõttes hoopis 14 ja pool aastat ning rändas selle ajaga ühtekokku 45 kilomeetrit. Maale saatis ta üle 200 000 pildi.

Saatuslikuks sai Opportunityle möödunud suvine üleplaneediline tolmutorm, mille ajal oli ta sunnitud end välja lülitama. Seejärel ei ole õnnestunud temaga enam ühendust saada.

Viimase ühenduskatse tegi NASA teisipäeval, ja eile õhtul Eesti aja järgi kuulutas Ameerika kosmoseamet Opportunity missiooni ametlikult lõppenuks.

Opportunity üheks suuremaks teeneks tuleb pidada tõendite saamist selle kohta, et kauges minevikus on Marsi pinnal voolanud vett.

Opportunity sõsarkulgur Spirit maandus Marsile kolm nädalat enne Opportunityt, samuti aastal 2004. Temagi tegutses kauem kui algselt planeeritud 90 päeva, kuni lõpetas tegevuse aastal 2010.

Aastal 2011 laskus Marsile NASA kolmas kulgur Curiosity, mis toimetab seal tänapäevani. Järgmine kulgur, NASA ja Roskosmose ühine aparaat nimega Rosalind Franklin, on kavas Marsile lähetada aastal 2021.

Rosalind Franklin on nime saanud Briti biofüüsiku järgi, kes muu hulgas aitas avastada DNA struktuuri, ja tema peamiseks ülesandeks on otsida võimalikke märke kunagi Marsil võib-olla elanud elusoMarsi-kulgur Opportunity on tegevuse lõpetanudlenditest.