Robotautod annavad hoogu masinapurustajate liikumisele ({{commentsTotal}})

Foto: Miguel Bruna/Unsplash

USA-s Arizona osariigis on registreeritud paari aasta jooksul üle paarikümne isejuhtiva auto vastu suunatud vandalismijuhtumi. Masinapurustajate liikumine võib järgnevatel kuudel veelgi laieneda, ennustab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Uue aasta hakul võib väita, et oleme sammu lähemal ajale, mil arvutid jälgivad iga meie tegevust, hoolitsevad toidu ja sooja eest, sõidutavad meid erinevate sihtpunktide vahel ja mõjutavad seda, millisena tajume keskkonda, lisades sinna asju, mida pole või varjates seda, mis on. Võimalik, et taolise eluni polegi jäänud kuigi palju kõndida.Varem võis käsitleda kirjeldatut fantaasiahorisondina. Sellisena, mis liigub iga selle suunas tehtud sammuga sama võrra kaugemale, et seejärel fantaseerijate õrritamisega jätkata.

Sellel aastal muudab läve ületamise eriliseks ja annab märku tuleviku läheduseks jutu asendumine tegudega. Fantaseerijad jäävad endiselt jutustajateks. Tegude taga on tavalised inimesed. Neid ei aja tegudele lõputu jutt saabuva võimalikkusest, vaid midagi konkreetsemat.

Osad inimesed on tuleviku läheduse hõnguse suhtes tundlikumad ega suuda oodata selle lähenemist käed rüpes. Neist omakorda on osa vägivaldsemad tüübid. Ajalugu pakub sedalaadi isiku näitena Ned Luddi, keda mäletatakse masinkangastelgede purustajana. Väikesest sammust sai alguse tehnoloogia vastu laiemalt suunatud ludiitide mäss.

Vaevalt, et ajaloolased seostavad uue liikumise nime tuleviku polkaga. Mees nimega Erik O'Polka on vaid üks paljudest, keda kahtlustatakse tehnoloogia vastu suunatud vägivallas. Arizona osariigi alamale pannakse USA-s süüks isejuhtivate autode kiusamist. Alphabeti kontserni arendatav Waymo auto harjutab Arizona tänavatel sealse hea kliima ja seaduste võimaldatud raamides oma sõiduoskust. Väsimatult ümbrust vaatleva robotauto mäluseadmesse talletus kuu aja jooksul mitu juhtumit, milles püüab Erik O'Polka juhitud auto isejuhtivat sõidukit kraavi ajada.

Oma tegude selgitamiseks politsei küsimustele vastates õigustas mees oma sõidustiili, märkides, et ta ei taha olla näide reaalsest elust. Mees pidas silmas omakorda Waymo arendajate argumentatsiooni, mille kohaselt on uue põlvkonna sõiduki loomiseks tarvis sõidukogemust reaalse elu olukordadest. Erik ei taha olla nimetatud katsetuse reaalne ohver, kui masin peaks tegema mõne vea. Tema ja ilmselt paljude teiste hirme kütavad möödunud aastasse jäänud uudised robotauto ohvritest.

Traagiliste tagajärgedega erandlike juhtmeid oli võrreldes inimese poolt juhitud autode läbitud kilometraaži jooksul hukkunutega suurusjärkude võrra vähem. Samuti on juhtumianalüüsid toonud esile robotautos viibinud ja seda valvama pidanud inimese vähemalt osalise süü. Hirmudeks ei ole aga palju vaja. Ometi seni pelgalt jutud, sealhulgas aastaid vestetud hoiatava sisuga lood masinate ülemvõimust inimesi tegudele ei ässitanud. Nüüd võib öelda, et see lävi on ületatud.

Muu hulgas soovitas Erik O'Polka, et Waymo arendajad võiksid leida auto testimiseks Arizona asemel mõne muu paiga. Erik pole ainuke uute autode suhtes vaenu tundev arizonalane. Osariigis on registreeritud paari aasta jooksul üle paarikümne robotauto vastu suunatud vandalismijuhtumi. Rünnakute arv kasvab koos robotautode nähtavuse suurenemisega.

Katsefaaside eduka läbimisega lisandub taolisi sõidukeid.teedele üha rohkem Reeglid nõuavad, et igas sõidukis viibib ka inimesest juht. Roolis inimese nägemisest jääb aga taoliste sõidukite katusel ja muudel pindadel asuvate andurite jäetud ähvardava mulje silumiseks väheseks. Levinud vandalismiaktideks on robotautode rehvide lõhkumine ja kividega loopimine.

Võimalik, et hirmunud ja ärritunud inimeste puhul oleks autoarendaja jõulisel vastutegevusel oodatule vastupidine tulemus. Vihaste inimeste massid vaid kasvaksid. Võib-olla leidub Alphabetil vaoshoituma taktika valimiseks teisigi argumente. Igal juhul ei soovi firma juhtumisalvestisi jagada politsei ega avalikkusega. Selleks teiseks argumendiks võib olla isejuhtiva sõiduki poolt ümbrusest kogutava info hulk, sealhulgas kõikide liiklejate kohta, mida või keda taoline auto oma reisidel kohtab.

Vandalismiaktide ja ajakirjanduse uudiskünnist ületavalt tajutavate pingete kiuste märgib Waymo projekti avalike suhete juht, et nende jaoks on näidanud arizonalased üles vastutulekut ja entusiasmi uudse tehnoloogia abil liiklusohustust suurendava potentsiaali vastu. Nii võiks öelda, et inimesed on ikka kenad küll.

Alanud aasta pakub inimeste närvikavaga toimuvast põnevat vaatemängu. Tehnoloogiliselt olulise muutuse lähedust tajutakse nüüd juba jutu asemel üha enam ilmsi.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: