Soe pesakast pärsib linnupoegade kasvu ({{commentsTotal}})

Pesakasti päikese kätte asetamine teeb lindudele rohkem kahju kui kasu.
Pesakasti päikese kätte asetamine teeb lindudele rohkem kahju kui kasu. Autor/allikas: drphotomoto/Creative Commons

Kevad edeneb ja linnukesed hakkavad peagi pesitsema. Kui aga paneme lindudele pesakasti üles, siis, nagu näitavad värske teadusuuringu tulemused, tasub jälgida ilmakaari.

Kui arvate nüüd, et pesakast tuleks asetada puutüvest või muust kinnitusalusest lõuna poole, et linnupojad end päikesesooja käes mõnusalt tunneksid, siis vähemalt rühma Rootsi teadlaste arvates te eksite. Tuleb välja, et päevasoojus võib linnupoegade kasvu hoopis pärssida.

Fredrik Andreasson Lundi Ülikoolist ja ta kolleegid kirjutavad ajakirjas Journal of Avian Biology, et ka 50 ja enamagi kraadises õhus suudavad kümnepäevased sinitihasepojad oma kehatemperatuuri normi piires hoida, aga sel normispüsimisel on neile kõrge hind – nad jäävad kasvult väiksemaks.

Kui pesakast on liiga palav, siis peavad linnupojad normaalse kehatemperatuuri säilitamiseks kulutama nii rohkesti energiat, et kasvamiseks seda enam piisavalt ei jagu.

Andreassoni sõnul võib samasugune seos kehtida ka muude väikeste lindude kohta peale sinitihasegi. Seetõttu ei maksagi, linnupoegade kasvu ja tervise huvides, paigutada pesakaste lõunapäikesele avatud paika, vaid pigem muusse kaarde suunatult mõnda varjulisemasse kohta.

Tulemust tasub meeles pidada ka kliimasoojenemisega seoses. Suurema soojaga peavad linnud, nagu arvatavasti ka imetajad, kulutama keha jahutamisele omajagu energiat, nii et kasvuks, toiduotsinguks ja muiks vajalikeks asjuks jääb energiat sellevõrra vähem.