Keskealiste naiste Instagrami fotodel domineerivad fitness ja mood
Keskealised ehk 40ndates ja 50ndates eluaastates naised avaldavad pildikeskkonnas Instagram fotosid, milles tõstavad esile head kehalist vormi ja moodi, selgub Tallinna Ülikooli hiljutisest uuringust. Muutunud on trend, et vananevad naised on nähtamatud – pildid tõstavad esile vananemismärkideta vananemist.
Hiljuti ilmus ajakirjas Feminist Media Studies Tallinna Ülikooli BFMi sotsiaalmeedia ja visuaalkultuuri dotsent Katrin Tiidenbergi artikkel, kust selgub, kuidas nelja- ja viiekümnendates naised end Instagrami kontodel esitlevad ning kuidas need esitlusviisid suhestuvad ühiskonnas seni domineerinud naiste vanuse, soo ja keha kohta levinud diskursustega.
Selgub, et uuritud kontodel on enamuses kaks teemat, mille abil end nähtavaks tehakse: fitness ja mood.
Mis on selfi?
Selfie'd, selvepildid või endlid, mis kujutavad endas ettesirutatud käega või peegelduvalt pinnaselt tehtud ja seejärel jagatud fotosid, tekitavad inimestes vastakaid tundeid.
Selvepilte tõlgendatakse peamiselt eneseväljenduse, enese avastamise ja suhtluse vormina, milles on päevikupidamise, kirjade kirjutamise, peegli ja harrastusfotograafia jooni.
Seda selgitas Katrin Tiidenberg endlite teemalises ühe minuti loengus.
Standardid nelja- ja viiekümnendates naistele
Ei üllata, et tihtipeale hinnatakse naisi vastavalt nende kõhnusele või noorusele. Mõnelgi korral on seda nähtust naeruvääristatud näiteks popkultuuris ja alternatiivsete vaadetega moe- ja ilumaailmas, kuid enamasti ei pea feministid seda arvestatavaks valitsevate visuaalsete diskursuste kriitikaks.
Enamik vananemist puudutavast retoorikast seab endiselt ideaaliks igavese nooruse, vananemismärkideta vanaemise ning “aega peatada” suutvad naised. Samas peetakse liiga nooruslikku eneseesitlust keskealiste ja vanemate naiste puhul kohatuks.
Sellise surve all tundub üllatav leid, et üldse leidub naisi , kes oma selfie’de kirjeldamiseks Instagramis vanusega seotud teemaviiteid ehk hashtage (#over40, #over50) kasutavad. Millist eesmärki need teemaviited täidavad ja miks riskivad mõned naised meie „mürgises“ visuaalses keskkonnas oma vanuse paljastamisega.
Vormis keha ja mood kui väljendusviisid
Analüüsides 36 Instagrami kontot leidis Katrin Tiidenberg, et neis eristuvad selgelt kaks domineerivat teemat – fitness ja mood. Domineerivaks teemaks nimetab autor midagi, millest konto omanik regulaarselt ja korduvalt postitab, lisades pildile ka eelmainitud vanusega seotud teemaviited. Muidugi postitavad naised lisaks domineeriva teema sisule ka näiteks pilte reisidest ja toitudest.
Fitnessi teemas postitasid naised tihtipeale kaalukaotusest või näitasid treeningutega täidetud elustiili (nt trenn, dieet ja valguijoogid). Sealjuures kaalukaotust esitleti tervise ja elustiili võtmes: üksikute „bikiinikehade“ (mis väljendasid nooruslikkust, seksikust või kõhnust) kõrval toodi läbivamalt esile soovi olla terve ja õnnelik, rõhutati selle nimel tehtavat rasket tööd. Piltidel on tihtipeale treeningud jõusaalis või enne-ja-pärast kollaažid kaalukaotusest. Need pakuvad justkui tõestust, et inimene on oma elustiilile pühendunud.
Moele keskenduvad kontod näitasid tihtipeale rõivastust, brände ja atraktiivselt meigitud nägusid, ning raamistasid need pildid kirjeldustega, milles viidati heale enesetundele ja õnnelikkusele. Moeteemaliste postituste keskne retoorika oli rõõm ja armastus moe vastu ning tarbijakultuuri tähistamine.
Kusjuures mõlema teema puhul oli kesksel kohal nõuannete ja inspiratsiooni jagamine oma konto jälgijatele. Erinevalt fitness-postitustest ei rõhuta miski neil piltidel saleda keha saavutamise või säilitamise nimel tehtavat rasket tööd, ometi on ka moeteemaliste kontode pidajad on enamasti peenikese kehaehitusega.
Nii finess- kui moeteemalised postitused rõhutasid lisaks läbivalt veel kahte elementi – emadust ja iseseisvust. On tavaline, et naised esitlevad end emadena juba profiilikirjelduses ning postitavad pilte oma lastest. Iseseisvust näidatakse läbi enesearmastusele või enesekindlusele viitamise. Pildiallkirjad keskenduvad sageli sellele kuidas olla õnnelik ning rõhutavad, et õnn leitakse iseenda seest.
Naised ei ole enam nähtamatud
Ehkki valitsevas visuaalkultuuris on vananevad naised peamiselt nähtamatud, viitavad Tiidenbergi tulemused sellele, et sotsiaalmeedias on mõned naised avalikult nähtavad ka nelja- ja viiekümnendates aastates.
Kuigi finess- ja moeteemaliste postituste tegemine Instagramis võib esmapilgul näida soostereotüüpide taastootmisena, on siinkohal oluline mõista, et nende naiste nähtavus 40 ja 50 aastasena, ning asjaolu, et nad ei ole taandunud tüüpilisse hooldaja rolli, on omal moel valitsevat naiseliku nähtavuse diskursust õõnestav. Uuritud naised näitavad maailmale oma kirge ka muu kui söögitegemise ja emaks olemise vastu, kuid ei loobu samas ka neist rollidest.
Lisaks esitlevad uuritud naiste kontod vormis ja hästi riietatud küpses eas keha, keeldudes seeläbi tunnistamast enimlevinud lotendavais teksades emme, või pornograafilise MILF-i (sälngis seksuaalselt atraktiivse ema) kuvandit.
Ehkki vanuse märkimine näib praegu olevat endiselt pigem vähelevinud praktika, võib nende kontode olemasolust, avalikust kättesaadavusest ja hashtagimise (#50feelsgood ja #over40fabulous) viisidest järeldada, et need naised loovad ja levitavad ka nelja- ja viiekümnendates enesega rahul olemise retoorikat.
89-aastane Helen Ruth Elam Van Winkle peab Instagramis kontot, kus näitab veidi küpsemas eas daami moe-eelistusi ja tervislikku vormi.
Toimetaja: Marju Himma