Mardikas maskeerib end omaenda hammustusjäljeks ({{commentsTotal}})

Foto: Wikimedia Commons

Putukad on kavalad. Või kui nad mitte ise isiklikult kavalad ei ole, siis on evolutsioon neid kavalasti kujundanud.

Nüüd on selgunud veel üks väikeste putukate väike kavalus – poilased, väikesed mardikad, kes närivad toiduks taimelehti, näevad ise tihtipeale välja just nagu need samad kahjustatud lehekohad, mida nad on närinud.

Eks ole putukate seast teada muidki varjevälimuse ehk mimikri juhte – mõned putukad sarnanevad isegi oksaraoga, et vaenlane neid võimalikult raskesti märkaks.

Nüüd panid Fredric Vencl New Yorgi Stony Brooki ülikoolist ja ta kolleegid tähele, et neil on rohkelt näritud lehtedelt väga raske poilasi märgata. Siit tekkis kahtlus, et evolutsioon on poilased kujundanudki just nimelt omaenda närimisjälgede sarnaseks.

Kahtlusest sai alguse uuring, millega teadlased tuvastasid, et nähtus ei olegi juhuslik, sest tervelt 119 poilaseliiki on suuruselt, kujult ja värvilt just nimelt omaenda närimisjälgede moodi.

See omadus, kirjutavad teadlased ajakirjas Biological Journal of the Linnean Society, on poilaste sugukonnas sedavõrd laialdaselt ja just seda moodi levinud, et on tõenäoliselt evolutsioonis mitu korda rööbiti tekkinud.