TTÜ doktoritöö aitab arendada mobiilset kaardistussüsteemi ({{commentsTotal}})

TTÜ peahoone.
TTÜ peahoone. Autor/allikas: PM/Scanpix

Kaasaegses kaardistamises on laserskaneerimine muutumas üheks oluliseks koostisosaks. Laserskaneerimine on kaugseire meetod, kus ruumiandmete hõiveks ja suurema detailsuse tabamiseks kasutatakse mõõtmiseks laserkiiri.

Laserskaneerimisel kasutatav skanner on väga paindlik mõõtmisvahend – teda saab paigutada nii statiivile (terrestriline laserskaneerimine – TLS), lennumasinale (aerolaserskaneerimine – ALS) kui ka maapealsele liikuvplatvormile (mobiilne laserskaneerimine – MLS).

Mainituist viimane, ehk mobiilse laserskaneerimise meetod, võimaldab mõõtmisi teha ka näiteks liikuval autol ja on sellega nn traditsioonilistest mõõtmismeetoditest tunduvalt paindlikum ja operatiivse. Samuti võimaldab see vajadusel koguda andmeid tee laiuse, äärekivide kõrguse, liiklusmärkide paiknemise, teekattemärgistuse jms kohta.

Hiljuti kaitses TTÜ ehituse ja arhitektuuri instituudis Kalev Julge doktoritöö „Laserskaneerimine ehitiste ja looduslike pinnavormide mõõdistamisel ning tulemuste modelleerimine“.

„Seadsime doktoritöö eesmärgiks analüüsida eelkõige laserskaneerimise tehnoloogiaid ja nendega kogutavate ruumiandmete modelleerimise optimeerimist. Jagasime selle protsessi kolmeks: kompaktse ja odava MLS süsteemi prototüübi konstrueerimine ja selle täpsuse hindamise metoodika väljatöötamine; maapinna tuvastamise filtreerimisalgoritmide tõhususe analüüs; ehitiste mõõdistamisel erinevate laserskaneerimise tehnoloogiate optimaalne kooskasutamine“, selgitab doktoritöö juhendaja, TTÜ inseneriteaduskonna professor Artu Ellmann.

MLS prototüübi konstrueerimisel oli põhiülesanne selle maksimaalne kompaktsus ja lihtne paigaldatavus. Eesmärk oli teha mõõteriist, mida oleks hõlbus transportida näiteks lennupagasis ning mida oleks lihtne paigaldada kohapeal saadaolevale alusele (rendiauto).

Just need näitajad on suureks eeliseks senistele kommertseesmärkidel toodetavatele kallitele ja statsionaarset kinnitust vajavatele MLS süsteemide ees.

Doktoritöö käigus testiti uut MLS prototüüpi paigutades seda nii autole kui ka seljakotile. Täpsuse hindamiseks võrreldi sellega saavutatud tulemusi kõrgtäpsete TLS (terrestriline laserskaneerimine), andmetega ning selgus, et vertikaalne, horisontaalne ja suhteline täpsus on vastavalt 8 cm, 15 cm ja 3 cm. Saavutatud täpsus näitab, et seda suhteliselt kompaktset ja senistega võrreldes tunduvalt odavamat MLS süsteemi saab väga edukalt kasutada nii maastike, hoonete kui ka maanteede ning muude rajatiste mõõtmiseks“.

„Tõestasime oma uuringus, et väljaarendatud tehnoloogiat saab väga edukalt kasutada erinevate ehitiste ja pinnavormide mõõdistamiseks. Tänu uudsetele ja soodsama hinnaga seadmetele ning nende omavahelisele kombineerimisele ja vabavaraliste tarkvarade juurutamisele on laserskaneerimine järjest kättesaadavam ka laiemale üldsusele,“ selgitas professor Ellmann.

Loodud MLS prototüüpi on arendatud koostöös tööstuspartnerist ettevõttega Reach-U AS.

Toimetaja: Marju Himma



Paljud doktorandid veedavad suure osa oma õpingutest laboris.

Kriitiline uuring: mis tööd teevad doktorikraadiga inimesed?

Tartu ülikooli majandusteaduskonna teadlaste uuringust tuleb välja, et doktorikraadi kaitsnutel on raskusi soovitud erialase töö leidmisega. Veel enam, ligi 1 protsent kõikidest uuringus osalenud doktoritest on töötud. Kas Eestis on potentsiaali igal aastal kraadi kaitsva umbes 200 doktori rakendamiseks?

eesti 100. sünnipäev
ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: