Uuring: kassasaba vahetamine on reeglina halb mõte ({{commentsTotal}})

Vaistu usaldamine tuleb tavaliselt kasuks.
Vaistu usaldamine tuleb tavaliselt kasuks. Autor/allikas: Pärnu Postimees/Scanpix

Viimasena kassasabas seismine ajab meeleheitele. Mõnikord isegi piisavalt, et sundida inimesi järjekorda vahetama. Käitumise mõttekust uurinud Harvardi ärikooli teadlaste sõnul ei tõuse sellest aga tavaliselt kasu ja tegu on enesepettusega.

Kiiremini liikuva, kuid pikema järjekorra kasuks otsustama kannustab inimesi Ryan Buelli ja kolleegide sõnul "viimase koha vältimise efekt". Sarnaselt viimasena järjekorras seismisele tekitab rahulolematust teadaolevalt teistest kõige vähem teenimine või mõnes muus osas sotsiaalse püramiidi viimastel põhjas olemine. Nüüd kirjeldatavates katsetes täheldas töörühm, et inimesed on keskmiselt 20 protsenti rahulolematud, kui nad seisavad järjekorras viimase, mitte eelviimasena.

Järeldused põhinevad vaatluslikul uuringul kassaaparaadiga toidupoes ning veebis tehtud käitumuslikul uuringul. Viimase puhul öeldi osalejatele, et nad peavad vastama küsimustikule, milleks kulub umbes viis minutit. Samas peavad nad ootama enne seda ühes kahest virtuaalsest järjekorrast. Kõigil osalistel teada, kui palju on inimesi järjekorras nende ees ja taga.

Buell leidis töös, et umbes iga viies inimene muutus järjekorras järjekorra vahetamiseks piisavalt kärsituks. Keskmiselt pidid nad ootama seetõttu aga oma korda 10 protsendi võrra kaugem. Kaks kord järjekorda vahetanud ootasid keskeltläbi aga lausa 67 protsendi võrra kauem. Seejuures vahetasid inimesed järjekorda kaks korda sagedamini, kui nende taga polnud mitte kedagi. Sarnaselt loobusid nad üleüldse küsimustikule vastamisest neli korda tõenäolisemalt.

Buell märkis, et inimeste esimene valik on tavaliselt kõige ratsionaalsem. Järjekorda on mõtet valida selle lühiduse järgi. Selle vahetamisele mõeldes tuleks aga hoolikalt läbi mõelda, kas teine järjekord liigub tõesti kiiremini. Võib-olla on on tunne petlik ja tingitud hoopis järjekorras viimasena seismisega seonduvast ebamugavustundest. Nõnda soovitas ta sellele mitte mõelda ja mitte selja taha vaadata või näiteks kaaspoodlejaga vestlust alustada. Miks mitte näiteks üheskoos järjekorra pikkuse üle kiruda?

Uurimus ilmus Harvardi ärikooli toimetistes.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: