Vesiliku genoom näitab, kuidas uusi kehaosi ja närvirakke kasvatada ({{commentsTotal}})

Salamanderlased on salapärased sabakonnalised, keda elab mitmel mandril. Nende seas on ka vesilikud, keda Eesti mail ja vetes leidub kahte liiki. Nüüd on Rootsi teadlased vesiliku hiigelsuure genoomi ära järjeldanud, lootes sellega salamanderlaste saladustele paremini jälile jõuda.

Loom, kelle genoomijärjestust Karolinska instituudi teadlased eesotsas András Simoniga ajakirjas Nature Communications kirjeldasid, ei ole küll ei meile meie kodumaa loodusest tuntud tähnik – ega harivesilik, vaid hoopis hispaania ribivesilik, keda meil võime vaadelda akvaariumielanikuna.

Üks põnev saladus, mille selgitamisele teadlased loodavad lähemale jõuda, on vesilike nagu ka paljude teiste kahepaiksete hämmastav regeneratsioonivõime ehk võime kaotatud kehaosi, aga ka aju närvirakke väga edukalt endale uuesti külge või juurde kasvatada, kusjuures haiguslike kasvajate teket suudavad vesilikud väga edukalt vältida.

Teadlased loodavad nüüd vesiliku geenide toimetamist lähemalt uurides paremini teada saada, kuidas käivitab täiskasvanud loom regeneratsiooni korral geenid, mis viimati on aktiivsed olnud embrüo-eas.

Vesiliku genoom on väga mahukas, inimese omast tervelt kuus korda suurem. See on ka üks põhjusi, miks seda tööd pole varem valmis saadud.

Kuid suur uurimistöö seisab veel ees. Simoni enda töörühm avastas kümmekond aastat tagasi, et salamanderlased suudavad kõik Parkinsoni tõve puhul surevad rakud nelja nädalaga taastada. Nüüd on võimalik veelgi põhjalikumalt uurida molekulaarmehhanisme, millel see võime rajaneb.