Kristjan Port: innovaatiline vigur kõneleb maailma vallanud stressiepideemiast ({{commentsTotal}})

Fidget Cube.
Fidget Cube. Autor/allikas: Kickstarter

Arenenud tööstusega riikides kannatavad elanikud rahutuks tegeva stressi käes. Aega on vähe, kohustusi palju, võlad kasvavad, tulevik on segane jne. Enamus tajub stressi halba olemust igapäevaselt mõistes samal ajal, et neil puudub nupp, millega olukorda juhtida.

Stressi põhjustest tuuakse esile raha, töö ja tervis ning paljudel juhtudel ei pääse ühega, vaid kombineeruvad mitu tegurit. Ühiskonnaliikmete stressi määrast saadakse teada uuringute abil, mille käigus esitatakse vastajatele hulk stressi ilmingutega seotud küsimusi.

Kuid oletame, et keegi ei tohi stressist midagi piuksatadagi. Kuidas saaks siis riigi valitseja teada, et alamatel on halb olla? Äsja pakkus taolisele mõtteeksperimendile unikaalse lahenduse avaliku rahastamise vahendamisega tegelev Kickstarter.

USA-st Coloradost pärit ettevõte Antsy Labs otsis oma leiutisele rahastust ja pöördus muu hulgas Kickstarteri poole, lootuses koguda ideest sündinud seadeldise valmistamiseks rahalist abi. Toode kujutab umbes kolme sentimeetrise küljepikkusega plastikust kuubikut. Sellist, mis mahub diskreetselt peopessa või mille võib libistada ilma teisi segamata vaikselt taskusse.

Seadeldise ühel küljel on seinalt tuttava valgusteid juhtiva kiigetaoliselt sisse-välja lüliti väiksem versioon. Seda saabki lülitada sisse-välja. Teiselt küljelt leiab pöidla alla mahtuva mängukangi. Seda on võimalk kallutada ja pressida kõigis suundades. Alles jäänud neljalt küljelt leiab veel numbrivalijatelt tuttavad keeratavad hammastatud rattakesed ja metalse kuuli. mida on mõnus sõrmedega rullida. Ühel küljel leidub ka viis kummist nupukest, millele vajutamine meenutab mullikile õhupadjakese puruks pigistamist, kolm neist teevad häält, ülejäänud piirduvad taktiilse tagasisidega. Ja lõpuks on lihtsalt sõrmelohuga külg, mida saab sügada.

Sisuliselt on loodud kõik-ühes seadeldis, mis asendab koosolekul närviliselt pastakaga klõbistamist, sõrmede vahel andunult sõrmuse rullimist, lülitiga mängimist ja loomulikult mullikile pigistamisega närvide rahustamist. Seadeldis ei vaja patareitoidet, sest kogu kasutuseks vajalik energia pärineb stressis inimesest.

Antsy Labs pani seadeldisele nimeks Fidget Cube ja otsib investoreid tootmise alustamiseks, lubades 19 dollariga panustajatele toimetada kuubikud kätte detsembri jooksul. Kokku loodeti 19. oktoobrini kestval Kickstarteri kampaanial koguda nõnda 15 000 dollarit.

Fidget Cube osutub huvitavaks stressi kaardistamise mõõdikuks, sest sõrmede rahutu tõmblemine ja näppude vahele jääva asjakese väntsutamise vajadus seostub stressiga. Uuringud kinnitavad, et nähtuse üheks põhjuseks on organismis kõrgenenud stresshormooni tase, mis on olnud evolutsiooniliselt vajalik lihaste ettevalmistamiseks enne olelusvõitluse episoodi.

Kaasajal tekib stress muudel põhjustel, kui saaklooma nägemine või ise selleks sattumine. Kuigi tunne on paljudel kaasaegsetel juhtudel üpris sarnane. Tegemata stressi põhjustaval koosolekul kehalist tööd, väljendub sisemine rahutus jalgade kõigutamises, kirjutusvahendiga paberiservale kastikeste joonistamises, sõrmuse rullimises või lihtsalt pastapliiatsi klõpsimises. Ühesõnaga närvilises tõmblemises.

Tegelikult ei tohi unustada veel ühte ürgset looma meenutavat tegevust, milleks on küünte närimine. Normaalselt piisab ühest tegevusest ja samal ajal pastakat klõpsiv ning küüsi näriv indiviid on erand. Uuringute ja kogemuste põhjal aitab taoline motoorne rahutus mõnikord inimestel paremini keskenduda ja toetab mäluprotsesse. Võimalikuks seletuseks peetakse stresshormooni taseme langust, kuna see kipub häirima mäluga seotud protsesse.

Stressi kaardistamisega on juhtum seotud sedavõrd, et soovitud 15 000 dollari sihtmärk saavutati väga kiiresti, aga rahastajate huvi jätkas suurenemist ning kahe nädalaga oli raha kogunenud juba üle 3,3 miljoni USD. See annabki aimu, kui paljud inimesed on seega stressis.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: