Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Õpilaste ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitis pagulasteemaline töö  

Pagulasteemaline joonistus koolimaja seinal.
Pagulasteemaline joonistus koolimaja seinal. Autor/allikas: Sander Ilvest, Scapix

Tartu ülikooli ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitis Tallinna Kuristiku gümnaasiumi abituriendi Natalia Homenko töö, mis analüüsis nelja gümnaasiumi õpilaste suhtumist pagulaskriisi ning pagulaste Eestisse tulemisse. Teised auhinnalised kohad jagunesid Tallinna ja Tartu õpilaste vahel.

Konkursi korraldaja, Tartu ülikooli lektori Kadri Rootalu hinnangul oli konkursi võidutöö lähenemine silmapaistvalt süsteemne, kajastades teema erinevaid tahke sisutihedalt ning arvestades Eesti kontekstiga. "Samuti tuleb esile tuua noorte julgust valida oma uurimistöö jaoks keerulisi, ühiskonnas vaidlusi tekitavaid teemasid," ütles Rootalu.

Võidutöö tulemused näitasid, et gümnaasiumiõpilaste teadlikkus pagulaskriisist on suur ning nende suhtumine, vastupidiselt püsitatud hüpoteesile, on pigem neutraalne ja pagulaste tulekus nähakse nii head kui ka halba.

Teise koha sai Gustav Adolfi gümnaasiumi õpilane Trine Tamm laste õigusi käsitleva töö eest, milles väidetakse, et kahe uuringus osalenud kooli noorte teadlikkus neile kehtivatest õigustest ja kohustustest on tasakaalus ning õpilased oskavad neid endale teadvustada. Sellegipoolest ei olnud teadmised lapse õiguste konventsioonist kui konkreetsest dokumendist noorte hulgas märkimisväärsed.

Kolmandat kohta jagasid Audentese spordigümnaasiumi õpilane Kertu Laak ja Hugo Treffneri gümnaasiumi õpilane Ilmar Uduste vastavalt noorte väärtusi ja religioossust puudutavate töödega.

Noorte väärtuste uuring tõstatas hüpoteesi, et Y-põlvkond väärtustab teistest põlvkondadest enam saavutust, kuid see ei leidnud uuringu käigus tõestust ning tulemustes järeldati, et ka vanem põlvkond väärtustab saavutust sama kõrgelt.

Hugo Treffneri gümnaasiumi noorte seas läbi viidud uuring otsis vastust küsimusele, kust on noorte uskumused pärit ning mis neid kõige rohkem mõjutavad. Vastupidiselt eeldustele andis uuring tulemuseks, et noored avastavad oma religioossuse ise ning esmane kokkupuude tekib iseseisvalt meedia ja kirjanduse vahendusel, mitte pere ja sõprade mõjutusel. Tulemuste põhjal järeldas autor ka seda, et usundiõpetuse kursuse läbimine mõjutab noori pigem positiivselt, muutes neid usundite suhtes tolerantsemaks.

Ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitjad saavad lisaks preemiale võimaluse osaleda videokoolitusel, kus TÜ ühiskonnateaduste instituudi õppejõud õpetavad noori end videos esitlema.

Hindamiskomisjoni kuulusid sotsiaalse analüüsi meetodite lektor Kadri Rootalu, võrdleva poliitika lektor Alar Kilp, sotsiaalpoliitika nooremteadur Mai Beilmann ja sotsiaalmeedia lektor Maria Murumaa-Mengel. TÜ ühiskonnateaduste ja Johan Skytte poliitikauuringute instituudi eestvedamisel korraldati konkurssi esimest korda ning kindlasti kaalutakse selle korraldamist ka järgmisel aastal.

Toimetaja: Kristjan Jung, Tartu ülikool

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: