Asteroidide kokkupõrkeis võib tekkida kvaasikristalle ({{commentsTotal}})

Kosmoses toimub palju kummalist. Nüüd selgub ameerika teadlaste uuringust, et asteroidide kokkupõrgetes võib tekkida kvaasikristalle.

See on tähelepanuväärne avastus, sest kvaasikristallid on väga kummalised ja haruldased materjalid. Need on kristallilise ehitusega materjalid, mille aatomid, ioonid või molekulid moodustavad korrapärase kristallvõre, aga kvaasikristallide võrel, erinevalt tavaliste kristallide võrest puudub ruumiline perioodilisus. Kui tavalise kristallvõre muster ruumilises mõttes kordub, siis kvaasikristalli võre muster mitte.

Kvaasikristallid on nii haruldased, et looduslikult on neid leitud ainult ühest kohast, 2011. aastal Tšuktšimaalt avastatud Hatõrka meteoriidist.

See asjaolu viis Paul Asimow' California tehnikainstituudist mõttele, et võib-olla on Hatõrka meteoriidi kvaasikristallid tekkinud selle kosmosekivi kunagisel kokkupõrkel mõne teise taevakehaga ja võib-olla ongi sellised põrked üheks looduslikuks kvaasikristallide tekkemehhanismiks. Nüüd kirjutab Asimow Ühendriikide teadusakadeemia toimetistes, et kosmilisi kokkupõrkeid katsekambris simuleerides tõepoolest tekkiski kvaasikristalle.

Kvaasikristallid avastas muide alles 1982. aastal iisraeli teadlane, nüüdseks Nobeli auhinna saanud Dan Shechtman, kui uuris alumiiniumi-mangaani sulameid. Tegu oli tookord väga suure üllatusega. 2012. aasta septembri saates ''Labor'' ütles Shechtman, et pidas kvaasikristalle alguses millekski tehislikuks, niinimetatud kaksikkristalliks.