Muusikamaitse erinevus lõhestas linnuliigi kaheks ({{commentsTotal}})

Foto: Nigel Voaden/Wikimedia Commons

Ikka tuleb ette, et mõnest elusolendiliigist saab evolutsiooni toimel kaks eri liiki. Selles see evolutsioon ju tegelikult seisnebki. Tihtilugu lahkneb liik kaheks sellisel juhul, kui osa populatsioonist satub teisest osast mõne füüsilise tõkke taha. Kuid tuleb välja, et see tõke ei tarvitse sugugi olla füüsilist laadi, vaid hoopis midagi käitumuslikku või kultuurilist.

Jay McEntee Berkeley California ülikoolist ja ta kolleegid otsustasid välja selgitada, kuidas kaks ühes ja samas Ida-Aafrika piirkonnas kõrvuti elutsevat nektarilinnuliiki, Nectarinia moreaui ja Nectarinia fuelleborni teineteisest eristusid. Teadlased võrdlesid kahe värvulise geene, kehaehitust, elukohaeelistusi ja isegi laulu.

Selgus, et need liigid on füüsiliselt väga ühesugused, söövad ühesugust toitu ja eelistavad ka ühesuguseid pesapaiku. Märkimisväärseid erinevusi oli ainult isaslindude laulus, selle struktuuris ja kestvuses.

Nüüd oletavadki McEntee ja kaasautorid ajakirjas Evolution, et linnuliik on kaheks jagunenud pelgalt laulueelistuste põhjal. Need meloodiad, mis meeldisid ühtedele, ei meeldinud teistele, ja vastupidi. Ja partnerivalikul peeti õiget muusikamaitset sedavõrd tähtsaks kriteeriumiks, et järglasi said omavahel ainult ühe laululaadi eelistajad. Kuni siis lõpuks oligi kaks liiki valmis.

Niisugune laulev evolutsioon on siis nende teadlaste arvates viinud linnuriigis kahe iseseisva liigi tekkele.