Saladuslik mikroob ajab läbi mitokondriteta ({{commentsTotal}})

Monocercomonoides.
Monocercomonoides. Autor/allikas: Naoji Yubuki

Tšintsilja kõhus elavaid mikroobe uurinud bioloogid on leidnud esimese olendi, millel puuduvad tüüpiliselt päristuumseid rakke energiaga varustavaid mitokondrid või neid meenutavad rakuosad. Organelle peeti eelnevalt kõigi eukarüootide lahutamatuks osaks.

''Mõnekümne aasta eest oletati, et ilma mitokondriteta, kuid eristatava rakutuumaga olendid võivad tõepoolest kusagil elutseda. Toona nähti neid aga pigem vahelülina eeltuumsete ja tänapäeval teada-tuntud päristuumsete organismide vahel,'' märkis Anna Karnkowska, Briti Columbia ülikooli järeldoktor ja uue uurimuse kaasautor. Paljutõotavad kandidaadid, kellel näisid mitokondrid puuduvat, langesid nende lähemal uurimisel aga üksteise järel ära. Hapnikuvaene elukeskkond oli jätnud neile küll oma jälje, kuid need olid vähendatud kujul siiski olemas.

Toona otsitud vahelüli ei kujuta endas ka hiljuti leitud mikroob. Küll puudub aga perekonda Monocercomonoides kuuluva mikroorganismi genoomist põhjaliku analüüsi kohaselt pärilikkusaine, mille alusel sünteesitakse tavaliselt mitokondriaalseid valke. Ajakirjas Current Biology töö autorid spekuleerivad seetõttu, et toitaineid lagundatakse selle asemel ensüümidega raku tsütoplasmas.

''Samas näeme, kuidas see on laenanud sadakond geeni horisontaalse geenitriivi vahendusel bakteritelt. Neist mõned võivad osutuda päristuumsete organismide jaoks vägagi kasulikuks,'' selgitas Karnkowska. Just viimasest sõltub, kas muutused antakse edasi ka järeletulevatele põlvkondadele. Antud juhul olid täiendavad geenid muu hulgas hädavajalikud raua ja väävli aatomitest koosnevate parvekeste sünteesimiseks, mis on omakorda mitmete valkude sünteesimiseks. Mitokondrite ülesannet hakkas täitma bakterite SUF-süsteem.

Karnkowska oletab kolleegidega, et muudatused toimusid mitmeastmeliselt. ''Mingil hetkel oli sellel olemas nii mitokondrit meenutavad organellid kui ka SUF-süsteem. Rakkudes võib olla alati teatav varu, kuid kui otsest survet või vajadust pole, siis hakkab üks süsteemidest üsna kiiresti taandarenema ja kaob lõpuks täielikult,'' sõnas evolutsioonibioloog. Monocercomonoides näitab aga Karnkowska hinnangul eukarüootide plastilisust täiesti uues hiilguses.

Algloom päristuumsete rakkude mõistet siiski kohe muutma ei sunni. ''Kuigi põhimõtteliselt näitlikustab ta, et mitokondrid ei iseloomusta kõiki eukarüoote, on see väga uus leid. Lisaks, tegu on sekundaarse kaotusega ehk Monocercomonoides'e esivanematel olid need siiski olemas,'' märkis Karnkowska.

Samas loodab ta, et värske avastus tõstab Oxymonadide seltsi ja päristuumsed mikroorganismid tervikuna taas bioloogide huviorbiiti. ''Suur osa selle mitmekesisusest on veel kirjeldamata. Nõnda võib Monocercomonoides'e kõrval elada eksootilisemates keskkondades elada veel terve hulk sama põnevaid mikroorganisme,'' mõtiskles evolutsioonibioloog.