Kristjan Port: Prince'i surm murdis interneti südame ({{commentsTotal}})

Prince.
Prince. Autor/allikas: Reuters/Scanpix

Teade Prince Rogers Nelsoni surmast tungis kuumalainena läbi erinevatest keeltest, tavadest ning poliitikatest kokku sõtkutud tihedast kultuurimassist. Vanasti poleks kultuurisõnumil taoline totaalne avaliku teadvuse küpsetamine õnnestunud. Täna piisab kohapeale sattunu säutsust maailma teadvust röstiva ahelreaktsiooni käivitamiseks.

Esimese tunni jooksul pärast teadet muusiku surmast läks 1,84 miljonit inimest uurima Prince'i Wikipedia lehte. Minutis luges muusiku elu detaile 48 572 muusikasõpra, mis teeb 810 korda sekundis. Lugejate seas oli palju neidki, kel tekkis soov midagi olulist lehele lisada või seal midagi muuta.

Kirjutamishuvilisi oli nii palju, et infosüsteemis hakkas esinema ressursikonflikte, kui keegi lisas parajasti infot ajal, kui keegi teine enda panust salvestada püüdis. Lehe uuendajad said vastuseks suhteliselt harva esineva veateate keskmiselt 15 korda minutis. Vahepeal hakkasid isegi pelgalt lehe lugejad kohtama veelgi haruldasemat viga, kui lehekülg ei ilmunudki nende ekraanile, sest samaaegsed uuendused ja lehe avamise katsed osutusid maailma ühe suurima suutlikkusega infosüsteemile üle jõu käivaks.

Kaasaegse meedia kiire ja ulatusliku kandejõu vahva efekt kaotab Prince'i puhul osa oma võlust, sest mehele internet ei meeldinud. Kusagil 2010. aastal edastas ta Briti ajalehe Daily Mirrori’le antud intervjuus, et tema arvates on internetiga jokk. Sellega lihtsalt on kõik läbi. Umbes nagu MTV-ga, mis oli kunagi edumeelne, aga enam mitte, jääb ajale jalgu ja sellelegi lüüakse hingekella. Internetiga on sama lugu ja üleüldse ''pole need arvutid ja digitaalsed seadmed midagi väärt'', lõpetas äsja lahkunu oma toonase maailmavaate selgitamise.

Tegemist polnud lühiajalise emotsiooniga. Prince, keda tegelikult ei tohtinud alates 1993. aastast nii nimetada, kaebas tema loome levitamise pärast kohtusse Youtube'i, eBay ja torrentite vahendamise leheküljed. Lõpuks ähvardas ta algatada kohtutee ka kõigi fännide vastu. Nende kuritegu oli teha, mida fännid ikka teevad – vahetasid omavahel tema muusikast ja kontserdist tehtud mitteametlikke tõmmiseid. Prince sulges isegi oma veebilehe, tajudes, kuidas ta ise külvab veebiruumi endast infot, mida ta ei taha lasta teistel edasi levitada.

Kõik see oli väga imelik arvestades, mehele oli mõni aasta varem antud veebikeskkonna ''Oskar'' ehk Webby elutöö eest interneti rakendamisel muusika levikus. Prince'il oli varuks konstruktiivne plaan, kuidas internetitult edasi liikuda. Tema arvates oleks asendanud väljasuremisele määratud digitaalset online-maailma kahe novaatorlikku tehnoloogia sümbioos – CD-d ja ajalehed. Tal oli õigus nii mõelda, sest selle asemel, et 2007. aasta plaat poodidesse viia, lisas ta plaadi tasuta Briti nädalalehe Mail on Sunday vahele.

Paljud kiitsid muusikatööstuse vanaks jäänud tegutsemistavadele kriitiliselt osutavat sammu, mis pakkus asemele uudse teenimise mudeli. Plaat jõudis suurema kuulajaskonnani, kui plaadipoest ostev klientuur. Kuuma artisti manus edendas oluliselt ajalehe käivet, ajaleht sai suuremat tulu ja jagas seda artistiga. Tänu ajalehekampaaniale kasvas kontserdipiletite läbimüük ja 21 kontserdi piletid müüdi kiiresti läbi, sh esimese tunniga müüdi välja 15 kontserti.

Lehed ja CD plaadid siiski internetti ei asendanud ja 2015. aastal antud intervjuus oli ta interneti suhtes vähem sallimatu öeldes, et selle maailma kaudu ei saa muusik raha teenida. Teenib hoopiski Apple. Raha kontrollimise küsimus vist iseloomustabki rikka muusiku suhet infotehnoloogiase. 1993. läks ta riidu plaadifirmaga, sest viimane omas tema muusikat läbi tema nime.

Formaalsest reeglist vabanemiseks asendas ta oma nime väljamõeldud sümboliga, mida polnud võimalik hääldada ega kirjutada. Ta küll lisas, et see on Armastuse Sümbol, aga arvutites puudus taoline märk ning selle asemel hakati meedias teda kutsuma ''artistiks eelmise nimega Prince''. Nii ei jäänud tal muud üle, kui luua uus font, mis sisaldas tekstitöötluses vajalikku märki. Uue kirjatüübi saatis ta flopikettal erinevate ajalehtede ja ajakirjade toimetustele.

Seetõttu on kuidagi kurb, et pajudele uue põlvkonna muusikasõpradele hakkab alles nüüd avanema, kui suur on Prince Rogers Nelsoni loominguline pärand ja kui erakordsed olid tema muusiku võimed. Lahkunu kurvastuseks saame kõike seda teada just tänu internetile.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: