Vesinikust sai hiigelrõhu all peaaegu metall   ({{commentsTotal}})

Foto: Philip Dalladay-Simpson/Eugene Gregoryanz

Rühm Šotimaal tegutsevaid teadlasi väidab, et nad on teinud vesinikust peaaegu metalli.

Vesinik, kõige lihtsama ehitusega ja universumis kõige laiemalt levinud keemiline element, on seni olnud tuntud mittemetallina, aga 1935. aastal ennustasid füüsikateoreetikud, et hiigelsuurte rõhkude juures muutub vesinik metalliks ja hakkab elektrit juhtima.

Arvatakse ka, et Päikesesüsteemi kõige suuremate planeetide, Jupiteri ja Saturni sees ongi rõhk nii kõrge, et sealne vesinik on metalliline. Aastakümneid on teadlased püüdnud ka maapealsetes laborites metallilist vesinikku teha, aga kõiki sellekohaseid eduteated on seni peetud mõnevõrra kahtlasteks.

Nüüd on Eugene Gregoryanz ja ta kolleegid Edinburghi ülikoolist tulnud välja pisut tagasihoidlikuma väitega, et neil on enam kui kolme miljoni atmosfäärise rõhu juures õnnestunud viia vesinik metallilisuse eelfaasi, kus vesiniku molekulid hakkavad eralduma üksikuteks aatomiteks ja nende aatomite küljest hakkab lahti tulema elektrone, mis hakkavad ses tahkes materjalis vabalt ringi liikuma nagu metallis.

Gregoryanz ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Nature, et päris metallilise vesiniku saamiseks tuleks rakendada veelgi suuremat rõhku. Rõhku tekitasid teadlased kahte teemanti kokku surudes. Mõõtmised näitasid, et ülikõvasti kokku surutud vesinikul hakkasid ilmnema teoreetilistest arvutustest ennustatud omadused, kuid seda märksa suurematel rõhkudel, kui seni eeldatud.

Metallilise vesiniku saamine on füüsikutele tähtis, sest nõnda saab taas aine ehitust kirjeldavaid teooriaid üle kontrollida ja täpsustada. Kuid planeediteadlastel on tore tõepärasemalt ette kujutada, mis suurte planeetide sees toimub.