Linnud on pärit Lõuna-Ameerikast ({{commentsTotal}})

Ploceus jacksoni.
Ploceus jacksoni. Autor/allikas: frederic.salein/Creative Commons

Linde on palju ja üsna mitmesuguseid liikide – arvult on neid rohkem kui imetajaid või kahepaikseid või roomajaid. Nüüd on teadlased paljude linnuliikide DNA-d omavahel võrrelnud ja saanud selle põhjal uut teadmist lindude päritolu kohta.

Oli teada ennegi, et linnud põlvnevad tiivulistest dinosaurustest, aga nüüd osutavad Ameerika Loodusmuuseumi teadlaste juhtimisel ja ajakirjas Science Advances avaldatud uurimistulemused, et lindude põliskodu asub Lõuna-Ameerikas. Just seal ilmusid 90 miljoni aasta eest välja esimesed linnud, just seal elasid linnud üle kriidiajastu lõpu suure väljasuremislaine, milles kõik teised saurused hukkusid ja j ust sealt on nad seejärel kõikljale üle maailma laiali lennanud.

Santiago Claramunt Ameerika Loodusmuuseumi ornitoloogiaosakonnast ja ta kolleegid analüüsisid peaaegu kõigi tänapäevaste linnusugukondade esindajatelt võetud DNA-d ja mõõdistasid hoolega ka 130 iidset linnufossiili. Tulemuseks said nad lindude evolutsioonist ja levikust ülevaatliku ajalisruumilise pildi.

Pilt näitab, et pärast saurustehukku hakkasid linnud globaalsemalt levima kahte peamist rännumagistraali mööda: üks neist kulges üle tollalgi olemas olnud maismaasilla Põhja-Ameerikasse ja sealt edasi Euraasiasse ja Aafrikasse, teine läbi Antarktika, mis tollal oli soojem kui praegu, Austraaliasse.