New Horizons pääses Pluuto mõjuväljast terve nahaga ({{commentsTotal}})

Sond New Horizons kunstniku nägemuses.
Sond New Horizons kunstniku nägemuses. Autor/allikas: Johns Hopkinsi ülikool/Southwest Research Institute

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri NASA teadlased kinnitasid varahommikul toimunud pressikonverentsil, et esimene Pluuto kuudesüsteemist läbi lennanud inimeste konstrueeritud sond New Horizons jäi selle käigus terveks ja saadab läbilõike kogutud teadusinformatsioonist Maale täna pärastlõunal.

„Meil on täie tervise juure kosmoselaev, me kogusime Pluuto süsteemi kohta andmeid ja oleme Pluuto mõjuväljast lahkumas,“ sõnas missiooni tööde juht Alice Bowman. Kuigi kosmoses liikuvaid objekte lahutavad tavaliselt märkimisväärsed vahemaad, pelgasid teadlased, et Pluuto mõjuväljas leidub kivist ja jäist materjali rohkem kui planeetidevahelises ruumis. Peale Pluuto ja selle kaaslaste üldiste orbiitide oli süsteem täielikult kaardistamata. Arvestades, et sondi liikumiskiirus Päikese suhtes ulatub pea 15 km/s, oleks võinud saatuslikuks saada isegi kokkupõrge väikese kivitükiga.

New Horizonsi missiooni juhtivteadlane Alan Stern kallistab pärast signaali vastu võtmist missiooni tööde juhti Alice Bowmani. NASA

Kell 3.53 Madridi lähistel asuva raadioteleskoobi vahendusel John Hopkinsi ülikooli rakendusfüüsika laboratooriumisse saabunud signaal kinnitas aga, et sondiga on kõik korras ja selle andmepangad on täis lähimöödumise käigus kogutud teadusandmeid. Viimati oli teadlastel sondi käekäigust ülevaade 13 tundi varem. Raadiosides tehti paus, et New Horizons saaks keskenduda vaatluste tegemisele ja nende üles tähendamisele.

Esimesed fotod ja läbilõige teistest kogutud andmetest peaks jõudma Maale Eesti aja järgi kella 14-15.30 ning 22.25-04.20 vahel. Muu hulgas saadab New Horizons selle käigus teele kolm LORRI kaameraga Pluutost tehtud must-valget panoraamfotot, mille lahutusvõime ületab 400 meetrit, ja fotod kääbusplaneedi kaaslastest Charonist, Nixist ja Hydrast, mille resolutsioon on parem kui kolm kilomeetrit. Lisaks sellele saavad teadlased esimese ülevaate Pluuto pinna ja troposfääri temperatuurist ning atmosfääri täpsest koostisest.

Ettevaatuse mõttes saadeti eile möödalennu eel Maale valik eelnevalt kogutud andmeid sh 13. juuli hommikul Pluutost ja Charonist instrumendiga Ralph tehtud ülevõte (ülal). Erinevate pinnavormide ja pinnase koostise esile toomiseks valevärvides ülesvõtte lahutusvõime küündib nelja kilomeetrini ehk ületab Hubble'i kosmoseteleskoobi tehtud fotode oma kolme suurusjärgu võrra. (Charoni ja Pluuto vahelist vahemaad on vähendatud erisuste rõhutamiseks).

Maast veidi rohkem kui viis korda väiksema kääbusplaneedi pinnal võib teadlaste hinnangul näha meteoriidikraatreid, külmumise ja sulamisega seostatavat pinnaaktiivsust ning isegi viiteid kunagisele tektoonilisele aktiivsusele.