Kristjan Port: progress räsib valimatult elektroonikahiide ja poliitikuid
Kogemus on nimi, mida kasutame oma vigade ristimiseks. Umbes nii arvas Oscar Wilde. Kuna Einsteini arvates on kogemus ainsaks teadmiste allikaks ja Caesari arvates on kogemus kõikide asjade õpetaja, siis vaataks kahte kogemust ehk viga, millega saatus teisi õpetada püüab ja vahest pudeneb sellest midagi meilegi.
USA-s on tehnoloogilise progressi omamoodi kambajõmmiks olnud alates 1921. aastast elektroonikaseadmete ja nende ehitamiseks vajalike komponentidega kauplev poekett RadioShack. Esialgne äriedu toetus raadiote, eriti aga kaasaskantavate transistorraadiote arengule. Raha teeniti ka televiisorite ja muu koduelektroonika müügiga, kuid eraldi märkimist väärib ettevõte julgus seitsmekümnendate lõpus tuua turule üks esimesi masstoodanguna valmistatavaid ja täiskomplektseid personaalarvuteid TSR-80.
Julgus seisnes selles, et toona olid personaalseks kasutuseks mõeldud mikroarvutid peamiselt väikese turuosa moodustavate entusiastide teema ja need tuli tavaliselt ise komponentidest kokku panna, nagu näiteks esimene Apple arvuti. RadioShack käis arvutite tootmisel tehnoloogia arenguga kaasas ja osales sellel turul kuni üheksakümnendateni, kui nn puhtad arvutifirmad nagu Dell, IBM jt nad turult tõrjusid. Firma keskendus edaspidi kaupade müügile nende tegemise asemel.
Üheksakümnendate lõpuks oli RadioShack maailma kõige suurem elektroonika müüja, omades ulatuslikke kaubamajakette paljudes riikides Mehhikost Hiina ja Euroopani. Klientide arv ulatus sadade miljoniteni. Kuid 21. sajand kiirendas tehnoloogia arengut sedavõrd, et hiigelsuurel kaubandusettevõttel hakkas tekkima tõsiseid probleeme mudeliuuenduste raju tempo tõttu ladusid ja raamatupidamist kurnava üleöö vanaks jäänud kaubaga. Samal ajal loodi kasvava ja kärsitu tarbijaskonna rahuldamiseks uusi müügitehnoloogiaid, mis kõik päädis sellega, et RadioShack kuulutas alanud aasta alguses välja pankroti
Kindlasti täidab RadioShacki kogemus kõik õppetunni tunnused. Sedapuhku asub aga õpetlik lugu mujal. Pankrotivarad pannakse müüki, et rahastada võlausaldajate kohustuste tagasimakseid. Näiteks müüdi firma nimi nädala eest 26,2 miljoni USD eest ühele riskirahastuse ettevõttele, mis oli varem omandanud sadade elektroonikakaupluste rendilepingud. Õpetlikuks on aga asjaolu, et just äsja omandas sama firma RadioShacki kogu kliendibaasi.
Miljonid isikud, kes olid elektroonikamüüjaga sõlminud kliendikaardi või mõne muu analoogse lepingu ja usaldanud nende kätte sortimendi isikuandmeid lisaks ostude ajaloole ja makseandmetele, sattusid nüüd uude olukorda, kuna tehniliselt müüdi nende andmed võlgade katteks maha.
Olukord on paras sasipundar, kuna RadioShack oli lubanud kõikidele klientidele, et nende andmed jäävad ainult firma kasutusse, neid ei näidata, rendita ega pakuta kolmandatele osapooltele isegi mitte võimalusena reklaame vahendada. Ühesõnaga – kindel lubadus, kahe osapoole vaheline usalduslik lepe jne. Ainult, et RadioShacki kui sellist enam pole ja kõik firmast leitud likviidsed väärtused lähevad müüki. Õpetlik lugu räägib kiiresti muutuvas maailmas mittekehtivatest lubadustest.
Teise õpetliku loo pakub USA Iowa osariik, mis kulutas 50 miljonit USD, et meelitada traditsiooniliselt põllumajandusega tegelenud keskkonda areneva tehnoloogiasektori töökohti. Pingutuste tulemusel rajaski 2009. aastal IT-hiid IBM osariiki suure tööstuskeskuse ja lõi umbes 1400 uut töökohta. Viie aasta jooksul moositi Suurt Sinist, nagu IBM-i headel päevadel kutsutakse, maksusoodustuste ja muu poliitikute pakutava meeleheaga.
Paraku tegutseb IBM juba seoses RadioShacki juhtumiga mainitud kiiresti arenevas tehnoloogiasektoris ehk kultuuris, kus toimub pidev tegevuse optimeerimine ja automatiseerimine. Kohalike jaoks pikemat juttu ja kauemat kaastunnet väärivat juhtumit lühidalt kokku võttes otsustas IBM koondada äsja 700 töökohta. Kõik märgid viitavad ja kohalikud usuvad, et firma lõpetab seal oma tegevuse. Kuigi lõplikku tulu-kulu analüüsi pole veel tehtud ja pole teada, millal tormavad poliitikud seda üleüldse tegema, aga tundub, et otsesed ja kaudsed kulutused tehnoloogiaettevõtte meelitamiseks ületavad saadud kasu.
Maailm muutub kiiresti ja jõhkralt.
Igal argipäeval võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: Portaal