Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Teaduse populariseerija: teadustööde koostamine aitab õpilastel elukutset valida

Möödunud reedel kuulutati õpilaste teadusfestivalil välja õpilaste teadustööde riikliku konkursi võitjad. Eesti Teadusagentuuri teaduse populariseerimise osakonnajuhataja Terje Tuisk leiab, et teadustööde koostamine annab õpilastele oskusi, mida igapäevane õppetöö ei õpeta ja hõlbustab edasisi karjäärivalikuid.

Teaduse populariseerija märkis, et õpilaste teadustööd on reeglina nii sisukad kui pealkirjade põhjal oletada võib. Tihti isegi põhjalikumad, kui koostajate vanuse alusel eeldada võiks. Sageli nõuab tööde koostamine oskuste omandamist, mida õppekava ette ei näe. „Enda jaoks on nad väga palju uut teada saanud,“ sõnas Tuisk saates „Terevisioon.“

Tuisk tõi põhikooliastmes esile esimese preemia vääriliseks hinnatud uurimused Kuressaare kaelus-turteltuvidest ja Eesti noorluulest. Viimast teemat polnud seni keegi Eestis nii põhjalikult käsitlenud. Gümnaasiumiastmes valminud Saaremaa kormoranide toitumist puudutanud uurimus seadis aga kahtluse alla uskumuse, et kormoranid on kalameeste otsesed konkurendid.

Ebatraditsiooniline õppevorm

„Ühe korra põhikooli ja ühe korra gümnaasiumi jooksul peavad kõik õpilased tegema uurimistöö või praktilise töö ehk nad peavad mingisuguse töö kaante vahele saama. Selle käigus nad õpivad kohutavalt palju lihtsalt eluks vajalikke asju,“ tõi Tuisk.välja teadustööde koostamise olulisuse. Näiteks õpivad nad sellega oma aega pikaajaliselt planeerima – kui tavalised kooliülesanded kestavad harva kauem kui nädala, siis uurimistööd tegid õpilased pool aastat.

„Teisalt õpivad nad eesmärke seadma ja välja mõtlema, kuidas nendeni päriselt jõuda, mida tavaliselt pole koolis vaja, sest sulle antakse ülesanne ette ja pead selle siis ära lahendama. Siin peavad nad ise ülesande välja mõtlema ja siis välja mõtlema, kuidas seda lahendada,“ lisas Tuisk.

Kuigi teaduse populariseerija nendib, et teadustöödest endist ei pruugi otseselt midagi edasi saada, annavad need samas õpilastele aimu, kas valdkond, mis neile hetkel huvi pakub, meeldib või sobib neile piisavalt, et nad tahaksid seda pärast gümnaasiumi lõpetamist edasi õppida. „Nad oskavad paremini teha oma elukutse valikuid hiljem,“ sõnas Tuisk.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: