Virtuaallaborid aitavad loodusaineid mõista ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1426754445000 | amCalendar}}
Virtuaallabor “Suguline valik gupidel”
Virtuaallabor “Suguline valik gupidel” Autor/allikas: Go Lab

Evolutsiooni mõistmiseks on vaja aru saada looduslikust ja sugulisest valikust. Et õppimine oleks tõhusam, peab õpilane selle kohta ise uued teadmised avastama. Gümnasistid saavad seda näiteks teha internetis Go-Labi esimeses eestikeelses uurimusliku õppe ruumis.

Sellise ruumi, “Kas on hea olla ilus?”, lõi Audentese erakooli bioloogiaõpetaja Karolin Mäe ja see on kõigile kättesaadav Go-Labi portaalis. Samas asub ka virtuaallabor “Suguline valik gupidel”, kus õpilased saavad koguda ning analüüsida andmeid nii, nagu seda tegi bioloog John Endler, kui ta 1970ndatel esmakordselt nende niinimetatud miljonikalade loodusliku ja sugulise valiku tasakaalu uuris.

Praegu on Hollandi Twente ülikooli eestvedamisel loodud Go-Labi kokku kogutud 65 sellesarnast virtuaal- ja kauglaborit. Järgmisel aastal pääsevad õpilased ja õpetajad portaali kaudu ligi juba 100-150 laborile, otsustasid portaali 19 koostööpartnerit nädala alguses Tartu ülikooli haridusuuenduskeskuses kohtudes.

Virtuaallaborite juurde võivad õpetajad õpilaste jaoks luua nii palju ja erinevaid uurimusliku õppe ruume, kui palju neil aega ja fantaasiat on. Näiteks kaks järgmist virtuaallaboritega seotud peagi avatavat eestikeelset ruumi õpetavad noortele kehade ujuvust ning rööp- ja jadaühendusi.

Uurimusliku õppe ruumi loomiseks või enda õpilaste jaoks mugandamiseks peab õpetaja registreerima ennast Go-Labi kasutajaks. Juba valmis uurimusliku õppe ruumide kasutamiseks ei ole registreerumine vajalik.

Kõik uurimuslikku õppe ruumid, millega laborid seotud on, juhatavad õpilased erinevate teemade omandamiseks läbi uurimisliku õppe tsükli, mis koosneb viiest uurimisetapist: suunaseadmine ehk probleemi sõnastamine, küsimuste ja hüpoteeside püstitamine, uurimine, järeldamine ning arutelu. “Nii omandavad noored lisaks loodusainetele ka teadusliku uurimuse läbiviimiseks vajalikud oskused,” lausus TÜ haridustehnoloogia teadur Mario Mäeots, kes Eestis Go-Labi tegevusi koordineerib.

Uurimusliku õppe tsükkel. (Allikas: Tartu ülikool, Margus Pedaste)

Neid kõige olulisemaid uurimusliku õppe etappe kirjeldavad ja analüüsivad TÜ tehnoloogiahariduse professor Margus Pedaste, teadur Mario Mäeots ja vanemteadur Leo Siiman koos Hollandi, Küprose ja Kreeka kolleegidega põhjalikult ka teadusajakirjas Educational Research Review hiljuti avaldatud kirjandusülevaates.

Uurimusliku õppe juured ulatuvad 1960ndatesse, mil USA psühholoog ja haritlane Jerome Bruner leidis, et õpitav peab olema praktilise väärtusega, mitte lihtne faktide ja meetodite omandamine, ning selle kohta raamatud avaldas. Sama mõtet Go-Labi kokku kogutud laborid ja sealsed virtuaalruumid püüavadki edasi arendada. Portaali eestvedajate sõnul toetab uurimuslikul viisil loodusteaduste õppimine sügavate teadmiste omandamist ja uurimuslike oskuste arengut ning suunab õppijaid valima loodusteadustega seotud karjääri.

Küsimusele, kuidas Eesti õpetajad uudsed õppevahendid ja virtuaalkeskkonnad nagu Go-Lab omaks võtavad, vastas Mäeots: "Õpetajad on alguses pigem ettevaatlikud, kuid kui õppevahendiga saadakse sina peale ollakse märksa julgemad uuendusega kaasa minema."

Go-Labi tutvustus.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: