Ei pea viisi? Laula rohkem! Viisipidamine on õpitav ({{commentsTotal}})

Viisipidamine on õpitav, tuleb lihtsalt harjutada.
Viisipidamine on õpitav, tuleb lihtsalt harjutada. Autor/allikas: Reuters/Scanpix

Kõigile, kellele on n-ö karu kõrva peale astunud, on Northwesterni ülikooli teadlastel hea uudis: viisipidamine pole niivõrd ande kui harjutamise asi.

Northwesterni ülikooli muusikahariduse professori Steven Demoresti juhitud uurimisrühm kirjutab ajakirjas Music Perception avaldatud artiklis, et laulmisega on nagu mistahes muu muusikainstrumendi õppimisega – alguses ei tule kellelgi veatult välja. Pidev ja pikaajaline harjutamine teeb aga meistriks, nii pilli kui hääle osas. "Kui inimestel laulmine kohe esimese korraga välja ei tule, kiputakse seda kergesti isiklikult võtma. Meie aga arvame, et mida rohkem laulda, seda rohkem areneb ka viisipidamine," ütles Demorest.

Demoresti uurimisrühm tegi katseid lasteaialaste, kuuenda klassi õpilaste ja üliõpilastega. Neil paluti esmalt laulda järgi viisijuppi, seejärel teatavaid intervalle. Kõiki katsealuseid nendes gruppides mõõdeti samadel alustel.

Suurim areng meloodia järele laulmises oli märgatav lasteaialaste ja põhikooli 2. astme õpilaste vahel. Miks? Põhjus on lihtne: just algkoolis ja põhikooli 2. astmes harjutavad lapsed kõige enam laulmist. Samas oli tudengite hulgas märgata, et need, kes ei pidanud viisi juba lasteaias, olid ka selles katses altimad alla andma ehk lähtusid põhimõttest, kui viisi ei pea, ära laula.

Üldjoontes näitab uuring, et vanemad lapsed peavad rohkem viisi kui nooremad. Puuduvad aga ülevaatlikud andmed 12-18aastaste laste viisipidamise oskuse muutumise kohta.

USAs on muusikaõpetus alates põhikooli kolmandast astmest valikaine. See tähendab, et õpilased tegelevad järjest vähem laulmise ja muusikaga. Vaid kolmandik kaheksanda klassi õpilastest käib muusikatundides. Seda arvu mõjutab oluliselt ka asjaolu, et need lapsed, kellele on öeldud, et nad viisi ei pea, ei tule enamasti vabatahtlikult laulutundi.

Steven Demoresti kolleeg ja kaasautor Peter Pfordresher on välja töötamas vahendit, mille abil oleks võimalik mõõta viisipidamise täpsust. See võimaldab anda täpsema hinnangu inimese musikaalsusele ega hirmuta kedagi ära subjektiivse arvamusega "sulle on karu kõrva peale astunud".

Steven Demorest soovitab vanematel ja õpetajatel hoiduda lastele märkuste tegemisest nende valesti laulmise kohta, sest see võib panna inimest arvama, et ta ei pea viisi, mis, nagu Demortesti uuringust selgub, on harjutamisega parandatav.


Kuula "Huvitajast", mida rääkis muusikapedagoog Kadri Koppel viisipidamise õppimisest veebruari alguses.

Toimetaja: Marju Himma



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: