21. jaanuaril 1976 tegid Concorde lennukid esimese liinilennu ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Eduard Marmet/Wikimedia Commons

21. jaanuaril 1976 tõusid Londonis asuval Heathrow ja Pariisis asuval Orly lennuväljal õhku ülehelikiirusel lendavad reisilennukid, suundudes vastavalt Bahreini ja Rio de Janeiro poole. Concorde'id võimaldasid lühendada lennureiside pikkust poole võrra.

Lennukite tavapärane reisikiirus ulatus pea 2200 kilomeetrini tunnis ehk 2,04-kordse helikiiruseni. Äärmuslik liikumiskiirus nõudis mitmete uute insenertehniliste lahenduste kasutamist. Muu hulgas pidi lennuki kere suutma taluda helibarjääri ületamisega kaasnevaid lööklaineid ja õhu hõõrdumisest tingitud äärmuslikke temperatuure. Näiteks sai selle toel Concorde'ist esimene deltatiibade ja elektroonilist kasutajaliidest hõlmava juhtimissüsteemiga reisilennuk.

Uude lahendused kergitasid ka lennukite hinda. Projekt nõudis Prantsusmaa ja Suurbritannia koostööd. Esimesed regulaarsed liinilennud algasid 24. mail 1977, lennukite kasutamine lõpetati 26 aastat hiljem. Põhjusteks võib kolm aastat varem toimunud lennukitüübi ainsat ohvritega lõppenud lennuõnnetust ja 11. septembri terrorirünnakutele järgnenud üldist lennundussektori kokkutõmbumist.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: