Kui tõhusad on riskikäitumise ennetuskampaaniad?
Euroopa keskmisega võrreldes on Eestis meeste hulgas kaks korda rohkem vigastussurmasid. Üksjagu palju on nende hulgas veeõnnetusi, näiteks alkoholi tarvitanute uppumissurmasid. Nende ja mitmete teiste riskikäitumiste ennetamiseks korraldatakse kampaaniaid, mille täpset mõju on aga keeruline mõõta.
Päästeamet on erinevatel aastatel teinud erinevaid kampaaniaid näiteks veeõnnetuste ärahoidmiseks. Näiteks loosungiga "Kui jood, siis ära uju!" tõsteti esile ohtlik harjumus ning anti sellega kaasa hoiatus. Selle kampaania juurde kuulus ka järgnev video:
Viimastel aastatel on aga keskendutud kollektiivsle vastutusele ehk sellele, et alkoholi tarvitanud sõpradel tuleks silm peal hoida ning neid mitte vette lasta. Kampaania "Ära lase purjus sõpra vette!" video:
Kuidas meediakampaaniad mõjutavad riskantseid harjumusi? Sellise küsimuse seadsid keskmesse Tartu ülikooli ühiskonnateaduste instituudi teadlased, et saada teada muuhulgas näiteks seda, kas ja milline mõju on näiteks päästeameti kampaanial "Ära lase purjus sõpra vette! Kui jood ära uju!".
TÜ ühiskonnateaduste instituudi sotsiaalsete praktikate ja kommunikatsiooni uurimisrühm seadis eesmärgiks välja töötada vahend, millega oleks võimalik mõõta kampaania sotsiaalset mõju ning eeltestida taolisi loovlahendusi. Lisaks taheti teada saada, kuidas soovitus kaaslasi silmas pidada ja neid riskeerimast takistada asetub noorte sõpruskondade olemasolevatesse peopidamis- ja suhtlustavadesse.
Eile toimunud Strateegilise Jätkusuutlikkuse Kompetentsikeskuse aastakonverentsil esitles kommunikatsiooniuuringute professor Triin Vihalemm uuringu tulemusi.
Uuringust tuli välja, et sõprade jälgimine ja vajadusel sekkumine on noormeeste sõpruskondades aktsepteeritav toimimisviis. Päästeameti soovitust mitte lasta sõpradel purjus peaga ujuma minna või teha midagi muud ohtlikku pidas oma sõpruskonnas järgitavaks 75 protsenti vastanutest.
Valmisolekust sõpra takistada üksi on vähe kasu, kui sõbra purjuspäi vette, autorooli minekut või muud ohtlikku tegevust ei märgata. Sõprade valvamise praktika väljakujunemiseks vaja pidevat meeldetuletamist, et see kujuneks rutiiniks. Veeohud on hooajalised, kuid pidusid peetakse ning ühiselt aega veedetakse aasta läbi ning seega on vajalik pidevalt meelde tuletada võimalikke ohtusid ning julgustada oma seltskonda ning selle toimetamisi ohukriitiliselt jälgima. Pilootprojekti tulemusi arutati koos päästeameti ennetustöö spetsialistidega.
Kampaaniate efektiivsuse mõõtmise metoodikat arendatakse edasi ning alanud aasta esimesel poolel esitatakse seda päästeameti ennetustöö meeskonnale.
Triin Vihalemma ja teiste Strateegilise Jätkusuutlikkuse Kompetentsikeskuse aastakonverentsil esinenud teadlaste ettekandeid saab vaadata UTTVst.
Toimetaja: Marju Himma