Gaasikeeris paneb planeedi tagurpidi tiirlema ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: ESA

On tore, kui asjad käivad õigetpidi. Ent mõnikord on ka huvitav, kui midagi käib tagurpidi. Viimasel ajal on astronoomid avastanud üsna mitu niisugust planeeti, mis tiirlevad oma tähe ümber tagurpidi. Mitte selles suunas, nagu täht ise pöörleb, vaid sellele hoopis vastupidises suunas.

See tundub imelik, kui eeldada, et täht ja selle planeedid on tekkinud ühest ja samast pöörlevast gaasikettast ja peaksid siis algusest peale täpselt ühte ja sama pidi pöörlema ja tiirlema. Teadlased on püüdnud mõnede planeetide vastassuunalist tiirlemist seletada mitut moodi, näiteks planeetide omavaheliste gravitatsioonijõudude toimega.

Nüüd on Austrias Viini ülikoolis töötav teadlane Eduard Vorobyov ja ta kolleegid käinud välja teooria, et tagurpidi tiirlevad planeedid on oma iseärasuseni võinud siiski jõuda ka juba planeedisüsteemi tekkimise ajal. Süüdi on selles sel juhul kaootilised keerised, mis nende väitel võivad mõnikord mõnes planeedisüsteemi tekke pilves valitseda.

Väide tugineb ka vaatlustele, milles on ilmnenud, et neis pilvedes tuleb teinekord tõesti ette tugevat turbulentsi. Vorobyov ja kaastöötajad simuleerisid ka arvutil, kuidas gaasipilv võib kokku tõmbuda mitmeks kettaks, mis pöörlevad teineteise suhtes vastassuunas.

See ei tähenda, et see on ainus võimalik tagurpidi tiirlemise tekkemehhanism, aga üks üsna usutav võimalus ehk siiski. Uurimistulemused on praegu ilmunud praegu eelretsenseerimata võrgukeskkonnas ArXiv, aga peagi avaldatakse need eelretsenseeritavas ajakirjas Astronomy & Astrophysics.

Allikas: ArXiv