Kristjan Port: kõnniteede joonimine tõstaks mobiilikasutajate ohutust

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Autor/allikas: Scott Nolan/Creative Commo

Autojuhtimise ajal telefoni kasutamine on ohtlik ja seetõttu paljudes riikides rohkemal või vähemal määral ära keelatud. Viimane tähendab, et olukord võib vajada tõlgendust, nagu juhtus mõne aasta eest USAs Californias.

Osariigis on sõidu ajal mobiili kasutamine keelatud ja kuna üks kodanik tegi nii politseile märgatavalt, päädis tegu kohtuga. Autojuhi väitel oli ta tõesti telefoni puudutanud, aga seda vaid GPSi kaarditeenuse kasutamiseks. Kohtunik tõlgendas kehtivat seadust must-valgemalt ja fikseeris kohtuotsuses, et kaarti uurinud autojuht on seadust rikkunud. Kohtunik seletas, et tema juhindub ainult seadusest ja seadusandja peab edaspidi täpsemalt väljendama, mida ta antud seadusega saavutada soovib.

Autodest suurem osa liiklusest toimub jalakäijatega ja viimastel aastatel võib märgata telefonide kasutamise reguleerimise katseid ka selles pehmemas liiklusvoos. Olukord on piisavalt tõsine, kui meenutada, et Ühendriikides hukkus 2004. aastal 16 jalakäijat, kuna neil olid kõrvaklapid peas. Kaheksa aastat hiljem sai samal põhjusel surma juba 47 muusikasõpra ja sarnased kasvutrendid ilmnevad mujalgi maailmas. Kõrvaklapikandjate surma peamiseks põhjuseks on rongi alla jäämine.

Väidetavalt kõnnib Suurbritannias igal aastal umbes kuus ja pool miljonit inimest peaga vastu posti. Mõned mitu korda. Mõned lõpetavad koljumõraga, paljud verise nina ja muhuga. Kuigi enamus neist seda enam ei mäleta, vaatasid nad enne õnnetust keskendunult mobiiltelefoni ekraani. Samuti hindab Austraalia Jalakäijate Liit, et umbes iga kümnes autoteega ristmikule astunud jalakäijast kasutab samal ajal mõnda mobiilset seadet. Kui kõik need sündmused lõppeksid õnnetusega, kaoks probleem kiiresti.

Õnneks ei vaata samal ajal enamus autojuhte oma telefoni ja enamus õnnetusi hoitakse ära, kuigi sama jalakäijate organisatsioon hindab telefoni kasutava kondimootori juhti autojuhiga võrdselt liiklusohtlikuks. Teisalt jääb probleemi tõsidus avalikkuse eest varju, sest kahjuks pole jalakäijatega toimunud liiklusõnnetuste registreerimise lehel lahtrit telefoni kasutamise kohta, mistõttu pole teada kui palju ootamatult sõiduteele ja õnnetusse sattunute vigastustest on seotud ekraanil lühisõnumi kirjutamise vmt. Probleem muutub kindlasti tõsisemaks tänavapilti lisanduvate vaikselt liikuvate hübriid- ja elektriautode tõttu.

Üheks loomulikuks reaktsiooniks on luua keset tekstisõnumit telefoni tagaküljel asuva kaamera pilti kuvavaid rakendusi. Ent neist ei paista abi olevat, sest kes end normaalseks pidavatest inimestest usub, et just tema kõnnib peaga vastu posti. Taolise rakenduse kasutamine mõjuks omamoodi enesealandusena. Lisaks segab paari ruutsentimeetrine tänavasillutist kuvav videopilt põhitööd ehk mugavalt teksti sisestamist.

Lahenduseks on proovitud suurendada populaarsete mobiilinäppimistänavate turvalisust analoogselt Londoni Brick Lane eksperimendile, milles tõmmati keset kõnniteed eredavärvilise telgjoon, mille kohal oma pihuseadet hoidev pea-maas-käija sai kurssi hoida. Lisaks kaeti kõik tänavavalgustuspostid õlakõrguseni ulatuvate poroloonpatjadega.

Värskeim näide probleemi olemasolu meenutamiseks toimus suvel USAs Washingtonis, kus viidi läbi omalaade käitumiseksperiment, mille käigus jagati üks pikem kõnnitee kaheks eri kiirusega rajaks. Laiemal, kiirkõnni rajal olid maha joonistatud mobiiltelefone keelustavad märgid. Kõik, kes soovisid kõndida telefoni kasutades, pidid hoiduma kitsamale, aeglase kõnni rajale. Lisaks oli rajal tekst, et sellel teeosal kõndimine toimub omal riisikol.

Kiire ja aeglase kõnniraja eraldamine võib tunduda liialdusena, aga nii nagu liikluses üldiselt, on kõige ohtlikumad just erineva kiirusega liiklejad. Seega on parem hoida nad eri radadel. Mõned kõndijad tunnistasid, et esialgu oli neil meeles õigele rajale hoiduda, aga kui telefon helises, siis unustasid nad tavaliselt ümber reastuda. Arusaadav, sest uus asi vajab harjumist. Ja taolise mastaapse käitumismuutuse harjutamine vajab omakorda suurte masside eeskuju.

Võibolla laheneb olukord hiinlaste abil, sest just äsja otsustas sealne 28 miljoni elanikuga Chongqingi linnake osa oma kõnniteedest telgjoonega kaheks jagada, vastavalt mobiilikasutajatele ja tavalistele jalakäijatele. Ohutut liiklemist!

Igal argipäeval võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: