Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Dementsuse määramist võimaldab lihtne silmauuring

Silma võrkkesta uurimine aitab tuvastada dementsuse teket
Silma võrkkesta uurimine aitab tuvastada dementsuse teket Autor/allikas: Wikimedia Commons

Ameerika teadlased näitasid, et muutused inimese silmas võimaldavad hinnata muutusi ajus. Nimelt näitas hiljutine uuring, et rakkude hävimine võrkkestas on frontotemporaalse dementsuse (FTD) üks varajasemaid märke haiguse geneetilist riski kandvatel inimestel.

Sellised muutused avalduvad isegi enne häirete tekkimist käitumises.

Töös uuriti FTD geneetilist muutust kandvaid inimesi ning leiti, et enne dementsusele omaseid muutusi tundeelus avaldus uuritavatel võrkkesta oluline õhenemine, võrreldes inimestega, kes vastavat geenimuutust ei omanud.

Võrkkest toimib omamoodi aknana ajju. Võrkkesta taandareng ilmnes mutatsiooni kandjatel enne käitumuslike sümptomite avaldumist, näidates, et võrkkesta õhenemine on FTD üks esimesi määratavaid tundemärke.

FTD patsientidel toimub aju eesmise ja oimusagara kokkutõmbumine. Võrkkest on ajuga optilise närvi kaudu ühenduses ning teadlased käsitlevad seda kesknärvisüsteemi osana, milles on võimalik uurida ja jälgida neuronites toimuvaid muutusi.

Seega võib võrkkesta kasutada mudelina FTD arengu uurimiseks ning selliste inimeste jälgimisel saab võrkkesta õhenemist korreleerida haiguse progressiooniga. Niisamuti on võimalik jälgida ka ravi tõhusust.

Loe lisa:
Dementia detection may be possible with a simple eye examination (MedIndia)

Toimetaja: Katrin Sak

Allikas: MedIndia