Jääaluses järves elab pisikesi olendeid ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Trista Vick-Majors

Enam kui poole kilomeetri sügavusel Lääne-Antarktika jääkilbi all, kuhu pole miljoneid aastaid tunginud ükski päikesekiir ega puhunud ainuski tuuleiil, elutsevad kõigest hoolimata pisikesed olendid – mikroorganismid, kes ammutavad eluenergiat ammoniaagist ja metaanist.

Nõnda on tuvastanud Ameerika teadlased, kes käisid Antarktikas suurel ekspeditsioonil. Nüüd kirjutavad nad ajakirjas Nature, et jääaluses järves toimib lausa täisväärtuslik ökosüsteem. Uurimisprojekti WISSARD juht John Priscu Montana osariigiülikoolist ütles, et elusolendite avastamine paksu jää alt ei tulnud teadlastele kaugeltki täieliku üllatusena, aga neil on hea meel, et nende kauaaegsed oletused on ka nüüd tõendatult tõeks osutunud.

Geenianalüüs näitas, et kõige arvukamad olendid jääaluses järves on arhed. Arhed on üks kolmest suurest rühmast, millesse elusolendid jaotuvad. Teised kaks on bakterid ja eukarüoodid.

Uurimis- ja puurimistöö läks maksma kümme miljonit dollarit. Jääaluse Whilliansi järveni jõudis puuriots möödunud aasta jaanuaris. Jää alt toodud mikroorganismide uurimine jätkub aga tänase päevani ja kestab veel edasigi. Mõne kuu pärast algab Antarktikas suvi ja siis on Priscul ja ta kaaslastel kavas puur jäässe lüüa juba järgmises paigas.

Allikas: Nature