Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Stressi ja südameatakkide vahel valitseb seos

Stress suurendab südameataki riski
Stress suurendab südameataki riski Autor/allikas: Wikimedia Commons

Pidev kõrge stressitase seab ohtu südame tervise. Teadlased tegid kindlaks seose stressihormoonide ja bakterite vahel, pakkudes seletust mehhanismile, kuidas emotsionaalsed üleelamised vallandavad südameatakke.

Töös leiti, et stressi situatsioonides vabanevad hormoonid põhjustavad bakterite levikut arterite seintel. Selle protsessi ajal toodavad bakterid ensüüme, mis võivad arteri seintel olevatest naastulademetest vabastada vereringesse tombukesi.

Selline mehhanism sobib hästi kokku senise arusaamaga, et südameatakid ja insuldid esinevad sagedamini olukordade järgselt, mil verre ja kudedesse vabanevad suurenenud katekolamiinide tasemed; see on iseloomulik äkiliste emotsionaalsete šokiseisundite ja stressi ning järsu ülepinge korral.

Uuringus kasvatati erinevaid bakteritüvesid, mis olid eraldatud ateroskleroosi poolt mõjutatud arteriseintelt, ning leiti, et kindlad molekulaarsed signaalid võivad põhjustada selliste ensüümide vabanemist, mis soodustavad arteriaalsete naastude eemaldumist ja jõudmist vereringesse. Tombukeste vabanemine omakorda võib aga vallandada  südameatakke.

Loe lisa:
This proves the link between stress and heart attacks (Huffpost Lifestyle)

Toimetaja: Katrin Sak

Allikas: Huffpost Lifestyle