Jaan Einasto pälvis maineka kosmoloogiapreemia ({{commentsTotal}})

Jaan Einasto
Jaan Einasto Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Tartu observatooriumi vanemteadur astrofüüsik Jaan Einasto nimetati Gruberi sihtasutuse kosmoloogiapreemia laureaadiks. Gruberi kosmoloogiapreemiaga tunnustatakse nende rolli eest lähikosmose kosmoloogia arendamisel ka Kenneth Freemani, R. Brent Tully ja Sidney van den Berghi.

„Tahame tunnustada nende pioneerlikku panust lähikosmose ehituse ja koostise mõistmisel,“ väärtustas preemiakomisjoni esimees Wendy Freeman laureaatide tehtud tööd. „Nende aastakümneid kestnud lähikosmose vaatlused ja analüüs on lubanud kosmoloogidel, kaasa arvatud neil endil, uurida Universumi evolutsiooni suurimatel skaaladel.”

„Selle preemiaga tunnustatakse tegelikult meie Eesti astronoomide pikaajalist teedrajavat tööd lähikosmose uurimisel. Olen siin kui Ernst Öpiku ja Grigori Kuzmini õpilane ja mul on eriti hea meel, et seda tööd jätkavad noored astronoomid Tartu observatooriumi,” rõõmustas vastne laureaat Jaan Einasto.

Käesoleva aasta Gruberi preemia laureaadid uurisid üksteisest sõltumatult Linnutee galaktikat, kohaliku grupi galaktikaid ja teisi lähedasi galaktikaid, töötades välja uurimisstrateegiaid ja tehes avastusi, mis viisid kahele fundamentaalsele muutusele selles, kuidas me Universumist aru saame: tumeaine ja kosmilise võrgustiku avastamine.

Jaan Einasto on Tartu observatooriumis töötanud alates oma tudengiaegadest 1940ndatel. Tumeaine on läbi aastate olnud tema peamiseks uurimisobjektiks. Einasto oli ka esimene, kes hakkas tegema vaatlusandmetel põhinevaid arvutimudeleid, mis näitavad Universumi ehitust ning kinnitavad, et Universum meenutab kosmilist võrgustikku – galaktikate ja galaktikate superparvede ahelaid, mida eraldavad suured tühikud.

Preemia antakse üle Yale’i ülikoolis 1. oktoobril 2014 toimuval tseremoonial. Lisaks rahalisele preemiale saab iga laureaat kuldse laureaadimedali ning tunnustusteksti.

Allikas: Tartu ülikool