Tumeaine võis dinosaurused hävitada ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Wikimedia Commons

Tumeaine võib olla süüdi ühes hämaras ja hirmsas teos – dinosauruste hävitamises maakeralt umbes 65 miljonit aastat tagasi.

Ameerika füüsikud väidavad, et meie Linnutee galaktika kesktasandil laiub tumedast ainest ketas, õhuke ja tasane. Kui meie Päike koos kõigi oma planeetide, asteroidide ja komeetidega ümber Galaktika keskme tiirleb, siis kõigub see aeglaselt kord ühele, kord teisele poole Linnutee kesktasandit.

Ja kui seal kesktasandil on see õhuke tumeda aine ketas, nagu Harvardi ülikooli füüsik Lisa Randall ja ta kolleegid väidavad, siis lähevad Päike ja Maa ning kõik asteroidid ja komeedid iga 35 miljoni aasta järel sellest tumeda aine kettast läbi.

Tumeainet ei ole silmaga näha, aga see mõjutab taevakehi oma gravitatsioonilise tõmbejõuga. Randall ja ta kaasautor Matthew Reece, samuti Harvardist, kirjutavad võrguajakirjas ArXiv, et tumeaine kettast läbiminekul võib tekkida gravitatsioonilisi häiritusi Päikesesüsteemi komeedivaramus, Oort-Öpiku pilves, mida kirjatüki autorid muidugi lihtsalt Oorti pilveks nimetavad. Need häiritused võivad tekitada Päikesesüsteemi väiksemate taevakehade seas suuremat nihelemist ja saginat, mille ühe tulemusena kukub neid kehi ka Maale rohkem.

Mõnedele teadlastele on meteoriidikraatrite põhjal muide juba ammu tundunud, et umbes iga 25-35 miljoni aasta järel ongi meie planeeti tabanud veidi tihedam löögitulv. On oletatud, et ühe niisuguse tulvaga kaasnenud ökokatastroof sai saatuslikuks saurustele. Ent just nimelt oletuste jadaks jääb suuresti ka kogu Randalli ja Reece'i mõttekäik koos selle edasiarendustega.

Meteoriidikraatrite tekkesageduse perioodiline kõikumine ei tule statistikast kaugeltki vaieldamatu selgusega ilmsiks. Nii et see võib olla ka pettekujutelm ja sauruste koha pealt on komeetide mängu toomine veidi kahtlane, sest enim tunnustatud teooria järgi hävitas hiidsisalikud ikka mitte Oort-Öpiku pilvest pärit komeet, vaid asteroidvööndist saabunud asteroid.

Loe lähemalt:
Did dark matter kill the dinosaurs? (NatureNews)

Allikas: Vikerraadio Teadusuudis