Pulsarit tabas asteroid ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Pulsar Krabi udukogus. Pilt on illustreeriva tähendusega.
Pulsar Krabi udukogus. Pilt on illustreeriva tähendusega. Autor/allikas: Wikimedia Commons

Raadiolainete majakana käituvad ülikiiresti pöörlevad neutrontähed on oma täpsuse poolest teada-tuntud. Astronoomid järeldavad nüüd PSR J0738-4042'na tuntud pulsari käitumises nähtud häirete põhjal, et seda tabas miljard tonni kaaluv asteroid.

Pulsarid kiirgavad pidevalt raadiolaineid. Pööreldes muutuvad need seeläbi Maalt vaadatuna regulaarsete ajavahemike tagant eredamaks ja tuhmimaks. Tihti lahutab üksikute vihkude Maal registreerimist vaid mõni millisekund. Seega on võimalik märgata isegi kõige väiksemaid pöörlemises tekkivaid häireid ja nende ajastuses toimuvaid nihkeid. Viimane on andnud lootust, et pulsarite käitumise uurimise läbi on võimalik kinnitada gravitatsioonilainete olemasolu, mis aegruumi enda lainetama panevad.

Oxfordi ülikooli astronoomid leidsid 24 aasta jooksul PSR J0738-4042 kohta kogutud andmeid analüüsides, et 2005. aastal mõjutas miski ajutiselt oluliselt pulsari poolt kiiratavate raadiolainete ajastust. Muutuste ulatuslikkuse tõttu oletab töörühm, et pöörlev neutrontäht aurustas mõne asteroidi.

Asteroidi purunemisel laiali paiskunud laetud osakesed oleksid selle magnetväljas häireid tekitanud, mis oleks omakorda mõjutanud pulsari poolustelt ilmaruumi saadetavate osakeste voogude liikumist. Raadiolaineid kiirgavad aga just need ülikiiresti liikuvad osakesed.

Kuigi nähtud signaal oli piisavalt selge, et seda gravitatsioonilainete signaalist eristada, ei pruugi see alati nii lihtne olla.

Uurimus ilmus ajakirjas The Astrophysical Journal Letters.

Allikas: The Astrophysical Journal Letters