NASA lahendas sõõrikukivi mõistatuse

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Autor/allikas: NASA/JPL-Caltech

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri teadlased leiavad marsikulguri Opportunity ülesvõtete põhjalikuma analüüsimise põhjal, et jaanuari alguses ootamatult selle vaatevälja ilmunud sõõrikukujulise kivi murdis lahti kulgur ise.

Pinnacle Island'iks nimetatud ümmargune valkjas ning punase keskmega kivi sattus avalikkuse huviorbiiti 8. jaanuaril, kui tosin päeva varem samast kohast tehtud ülevõtetel sellest märke ei leitud. Opportunity missiooni töörühm nägi võimaliku selgitusena kulguri lähistele kukkunud meteoriiti või kulguri enda osalust.

Lugu võttis veidra pöörde, kui üks eksentriliste vaadetega kunagine neuropsühholoog NASA leige huvi tõttu kohtusse andis. Oma hagis nõudis ta, et kivist tehtaks sada kõrge lahutusvõimega fotot, uurimaks võimalust, et tegu on hoopis seenekujulise tsüanobakteritest ja samblikest koosneva organismiga.

Ent kulguri poolt eelnevalt tehtud fotode analüüs viitab millelegi tavalisemale. Sarnast ebaharilikku mustrit võib kohata suuremal kulgurist ülesmäge asuval rünkal, millest Opportunity laskudes üle sõitis. Tõenäoliselt murdus Pinnacle Island sellest selle käigus lahti. Nii või teisiti kavatseb NASA kivi kõrge mangaani ja väävlisisalduse tõttu lähitulevikus põhjalikumalt uurida.