Orangutanide genoom üllatas teadlasi ({{commentsTotal}})

Orangutanide genoomi mitmekesisus üllatas teadlasi.
Orangutanide genoomi mitmekesisus üllatas teadlasi. Autor/allikas: SCANPIX SWEDEN

Toimetas Katrin Sak

Teadlased sekveneerisid kuue Sumatra ja viie Borneo orangutani genoomi ning jõudsid järeldusele, et orangutanide DNA on palju mitmekesisem kui inimestel ning viimase 15 miljoni aasta vältel on see jäänud suhteliselt stabiilseks.

Suurte ahvide hulgas on just orangutanid inimestele kõige kaugemad sugulased. Rahvusvaheline teadlasrühm leidis, et inimese ja orangutani genoomid on 97 % ulatuses sarnased, kuivõrd selline sarnasus inimese ja šimpansi genoomidel on 99 %-line.

Uuringu käigus tegid teadlased Sumatra ja Borneo orangutanidel kindlaks tohutuid geneetilisi mitmekesisusi (13 miljonit DNA variatsiooni). Selline varieeruvus suurendab populatsioonide võimet jääda terveks ja kohaneda keskkonnatingimuste muutustega.

Töö autori Washingtoni Ülikooli Genoomikeskuse evolutsioonibioloogi Devin Locke`i sõnul on keskmine orangutan oma DNA-lt mitmekesisem kui keskmine inimene. Suur varieeruvus leiti just nii Borneo kui ka Sumatra orangutanidel, samas ei saa aga olla kindel, et sarnasel tasemel varieeruvust õnnestub pideva ja laiaulatusliku raie juures säilitada.

Teadlasi üllatas, et orangutanide genoom arenes välja aeglasemalt kui inimese ja šimpansi oma. Evolutsiooni mõttes on orangutanide genoom suurte ahvide hulgas üpris eriline – see on viimase 15 miljoni aasta vältel olnud äärmiselt stabiilne. Seda eriti võrrelduna šimpansi ja inimese genoomiga, mis on evolutsiooni kiirendamiseks teinud läbi laiaulatuslikke strukturaalseid ümberkorraldusi.

Puu otsas elavad orangutanid on looduslikes Sumatra ja Borneo vihmametsades hävimisohus olev liik. Antud uuring, mis avaldati 27. jaanuaril ajakirjas Nature, võib aidata looduskaitsjatel kindlaks teha metsikute ja loomaaias (vangistatult) kasvavate orangutanipopulatsioonide geneetilisi erinevusi ning panna alampopulatsioonide säilitamiseks paika kindlad prioriteedid.

Loe lisa: http://news.health.com/2011/01/26/orangutan-genomes-reveal-some-surprises/#more-41817